Alles wat je moet weten over een eigen laadpaal thuis

Als je de overstap wilt maken naar een elektrische auto, is de volgende vraag: hoe je ga de elektrische auto opladen? Er zijn een aantal mogelijkheden. Een elektrische auto kun je opladen bij openbare oplaadpunten, snellaadstations of je kunt een eigen laadpaal voor thuis aanschaffen. Bij de aanschaf van een eigen laadpaal zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Wat zijn de voordelen, kosten en verdien je deze uiteindelijk terug?

Kosten besparen met een elektrische auto

Allereerst is het interessant om de vergelijking te maken tussen de brandstofkosten versus laadkosten. Stel je rijdt 30.000 kilometer per jaar. Een elektrische auto met een accupakket van 64 kWh, de Hyundai Kona Electric bijvoorbeeld, rijdt 16 kWh/100 km.

Benzineauto Elektrische auto
Gemiddelde verbruik 5 liter/100 km 16 kWh/100
Gemiddelde prijs1,50 per liter 0,35 eurocent per kWh (laadtarief openbaar oplaadpunten)
Totale kosten2.250 euro1.536 euro

Voor een benzineauto betaal je jaarlijks aan brandstofkosten zo’n 2.250 euro. Voor een elektrische auto betaal je aan laadkosten zo’n 1.536 euro. Op jaarbasis bespaar je met een elektrische auto gemiddeld zo’n 714 euro.

Energie besparen met een elektrische auto

Zoals eerder benoemd, zijn er drie mogelijkheden om de elektrische auto op te laden. Het laadtarief via een openbaar oplaadpunt is gemiddeld 0,35 eurocent per kWh. Een snellaadstation zoals Fastned hanteert een laadtarief van 0,59 eurocent per kWh (0,35 eurocent als Gold member).

Voordelen van een eigen laadpaal

Als je niet afhankelijk wilt zijn van een openbaar oplaadpunt of een snellaadstation, is het ook mogelijk om een eigen laadpaal thuis aan te schaffen. Zo kun je op ieder gewenst tijdstip de elektrische auto opladen. Daarnaast is een laadpaal thuis op de lange termijn de meest voordelige en handige optie om op te laden. Als je een laadpaal thuis installeert betaal je het stroomtarief van de energieleverancier. Energieleverancier Eneco hanteert een stroomtarief van 0,24 eurocent per kWh. Qua laadkosten ben je dus goedkoper uit met een eigen laadpaal.

Welke laadpaal geschikt voor de elektrische auto

Als je graag een laadpaal aan huis wilt, met welke kosten moet je dan rekening houden? De kosten van een laadpaal zijn sterk afhankelijk van de energieleverancier en het type laadpaal. Je hebt de keuze uit een laadpaal of een laadstation aan de muur. Bovendien kun je kiezen uit een reguliere laadpaal of een ‘slimme’ lader. Het voordeel van een slimme lader is dat je inzicht krijgt in het energieverbruik. Met name voor de zakelijke rijder is een slimme lader interessant als de werkgever de laadkosten voor zijn of haar rekening neemt.

Bij de keuze voor een laadpaal is het belangrijk om te kijken naar de laadaansluiting van de woning en de accucapaciteit van de elektrische auto. Het laadvermogen van een laadpaal varieert tussen de 3.7 kW tot 22 kW. Hoe meer laadvermogen, hoe sneller de elektrische auto weer volledig is opgeladen. Met een 3-fase aansluiting van een elektrische auto kun je bijvoorbeeld 22 kW laden. Bij een een 1-fase aansluiting is dat maximaal 7,4 kW (zoals bij de Hyundai Kona Electric). Voor de keuze van de laadpaal is dit zeker belangrijk om rekening mee te houden.

Aanschaf laadpaal

Heb je de keuze voor een laadpaal thuis gemaakt, dan moet je rekening houden met de aanschafkosten. De aanschafkosten variëren tussen de 800 euro en maximaal 1.900 euro. De prijs is ook deels afhankelijk van het laadvermogen van de laadpaal en of je kiest voor een ‘gewone’ of slimme lader.

Naast de kosten voor een laadpaal, moet je tevens rekening houden met installatiekosten. Deze kosten zijn gebaseerd op de locatie van de laadpaal en meterkast. De installatiekosten variëren tussen de 441 euro tot 937 euro. Energieleverancier Eneco biedt een combipakket aan van 1.500 euro voor aanschaf- en installatiekosten.

Maandelijkse kosten laadpaal

Bij energieleverancier Eneco betaal je maandelijks verplicht 8.41 euro aan hostingkosten. Deze kosten zijn gebaseerd op diensten zoals het uitlezen en verwerken van transacties. Optioneel is het mogelijk om een abonnement beheer & onderhoud af te sluiten. De kosten hiervoor zijn 7,26 euro per maand.

Speciaal voor de elektrische rijders bieden sommige leasemaatschappijen ook een laadpaal voor thuis aan. Hiervoor rekenen zij een maandelijks bedrag en hoef je je geen zorgen te maken over de installatiekosten. De kosten zijn opgebouwd uit installatiekosten, laadpaal, laadpas, service & onderhoud van de laadpaal en tot slot de administratieve afhandeling van laadtransacties. De kosten voor een laadpakket variëren tussen de 50 euro en 70 euro per maand.

Een eigen laadpaal goedkoper?

In de meeste situaties is een eigen laadpaal thuis de meest voordelige en handigste optie. Je kunt op ieder gewenst moment je elektrische auto thuis opladen en hoeft geen rekening te houden met de beschikbare oplaadpunten. Houd er wel rekening mee dat een laadpaal aan huis niet in iedere situatie mogelijk is. Voor een laadpaal aan huis moet je namelijk of een eigen parkeerplaats of garage hebben.

De daadwerkelijke kosten voor een laadpaal zijn per situatie verschillend en afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. De terugverdientijd van een laadpaal hangt af van een aantal factoren: de aanschafprijs, energietarieven, laadtijd, de kilometrage en het verbruik van de accu.

Als je de kosten van een laadpaal vergelijkt met een benzineauto zoals in bovenstaand voorbeeld, dan ben je goedkoper uit. Binnen één jaar heb je de kosten van een laadpaal van 750 euro er weer uit. De kosten van een laadpaal van 1.500 euro heb je er binnen twee jaar weer uit.

1 reactie

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *