“Mobiliteit is een aparte tak van sport, dat wil je goed geregeld hebben.”

Vorige week zijn wij op bezoek geweest bij Malengo. Een softwareontwikkelaar verspreid over vier locaties. Met ruim 100 medewerkers werken zij dagelijks aan de implementatie en ontwikkeling van twee producten: Umbrella en Embrace. Tegenwoordig staan zij in de markt meer bekend als Embrace en Umbrella. Wij hebben gesproken met commercieel directeur Hermen Joostens van Umbrella. Hij vertelt ons over het bedrijf, de toekomstplannen en deelt hun ervaringen met zakelijk (elektrisch) rijden.

Hoe ben jij bij Malengo terechtgekomen?

Malengo

Hermen heeft Technische Bedrijfskunde in Groningen gestudeerd en als echte techneut kroop het bloed waar het niet gaan kon. Hij is altijd met technieken en programmeren bezig geweest, maar vond daarnaast de commerciële kant erg interessant en uitdagend. Dit is ook exact wat de oprichter, Martijn Weesjes, zag in Hermen. Een commercieel talent met gevoel voor techniek. In zijn werkzaamheden heeft hij daar nog dagelijks profijt van. Hermen is destijds tijdens Koninginnenacht in Groningen Martijn tegen het lijf gelopen. Onder het genot van een biertje spraken de mannen met elkaar over de toekomst en uitbreiding van het bedrijf. 

Ik was bijna klaar met studeren en ik wilde graag wat breder de wereld inkijken. Het begin van mijn carrière bij Malengo is letterlijk op een Koninginnenacht gebeurd. Het ging allemaal heel snel. Een aantal dagen nadat wij met elkaar spraken ben ik bij Martijn op kantoor langs geweest om eens verder te praten en de rest is geschiedenis..

Hoe is Malengo ontstaan en hoe zijn jullie door de jaren heen zo enorm snel gegroeid?

Wat bijna 20 jaar geleden op een zolderkamer begon met een idee van de oprichter Martijn, is uiteindelijk uitgegroeid tot wat Malengo vandaag de dag is. In het begin werd er maatwerk software ontwikkeld, daarna werd er gefocust op de ontwikkeling van twee eigen producten met de naam Umbrella en Embrace. Umbrella focust zich op digitale dienstverlening voor non-profit organisaties en Embrace is een social intranet die kennisdelen en samenwerken binnen organisaties op een moderne manier mogelijk maakt. Focus op deze twee softwareproducten heeft voor een enorme groei gezorgd en tegelijkertijd een fundament waar zij verder op konden gaan bouwen.

Wat maakt jullie organisatie en producten uniek?

De combinatie van de user experience en innovatie in de producten en open en flexibel zijn in de samenwerking. Dat zijn de belangrijke onderscheidende elementen. Wij zetten het gebruikersgemak van de software op nummer één. Daarnaast blijven we altijd kijken naar wat kan er beter, mooier en uitgebreider. We gebruiken moderne technieken en blijven vernieuwend naar de klant toe. Als organisatie willen we daarbij zo plat mogelijk georganiseerd blijven zodat klanten ons altijd kunnen bereiken. Wij willen zo flexibel en wendbaar mogelijk zijn in de samenwerking. Ik denk dat we deze houding daarmee automatisch ook van onze leasemaatschappij verwachten. Daarom past onze huidige leasemaatschappij ook zo goed bij ons. 

Waar ben jij als commercieel directeur verantwoordelijk voor?

Als commercieel directeur van het softwareproduct Umbrella houdt Hermen niet van labels en functietitels zoals de titel commercieel directeur. Zijn hoofdtaken zijn new business, acquisitie, relatiebeheer van bestaande klanten en het contact met leveranciers. Leveranciers waaronder het contact met een leasemaatschappij. Samengevat is de functie van Hermen een combinatie van commercieel en operationeel. Samen met collega Martijn is hij verantwoordelijk voor Umbrella en collega’s Erik Dokter en Frank Smit ontfermen zich over Embrace. Gezamenlijk zijn zij met zijn vieren verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de hele organisatie.

Ik houd niet van labels, omdat het zeker niet de lading dekt. Een ‘manusje van alles’ noemen ze het hier ook wel. In het begin hield ik mij vooral bezig met een groot deel van de commerciële activiteiten van ons bedrijf. Later ben ik ook steeds meer operationele en interne taken gaan oppakken. Ik besteed veel tijd aan onze bestaande klanten. Je wilt uiteindelijk dat klanten je software blijven gebruiken en dat je klantrelatie goed is. Mijn hoofdtaak zijn commerciële activiteiten en alles wat daar tussen valt, pak ik samen met Martijn op.

Wat zijn jullie toekomstplannen en ambities voor de toekomst?

Het doel van Malengo voor de toekomst is blijven groeien. Daarnaast zijn zij met Embrace bezig met internationalisering. Uitbreiding naar Duitsland en België. Belangrijke plannen voor de toekomst zijn continu in beweging blijven, blijven innoveren, dingen toevoegen en meekijken wat er bij de klant gebeurt. En daar steeds een stap in voor zijn.

Misschien gaat er in de toekomst nog wel een derde of vierde product bijkomen, maar dat is allemaal toekomstmuziek. We hebben een goede organisatie staan die zich leent voor nog een derde of vierde product. Uitbreiding is zeker aan de orde. Ons doel is de groei blijven volhouden, meer klanten en waarde toevoegen voor de klant.

Hoe belangrijk is zakelijk rijden voor jullie en hoe zie jij de toekomst voor Malengo hierin?

Malengo

Consultant, projectleiders en relatiebeheerders maken behoorlijk veel kilometers en zitten veel op de weg. Zakelijk rijden is daarom heel belangrijk voor Malengo en mobiliteit loopt als een rode draad door de organisatie heen. Zij kunnen simpelweg niet zonder.

Onze klanten willen ons zien en wij hechten veel waarde aan een goede klantrelatie. Dan moet je naar de klant toe en dat kun je niet op de fiets doen. Door de jaren heen is het aantal auto’s enorm toegenomen. Dit is inherent aan de groei die we hebben meegemaakt. Onze groei is heel hard gegaan en dat geldt ook voor onze auto’s.

Wat was voor jullie de trigger om te kiezen voor een leasemaatschappij en wat zijn de voordelen?

Via het eigen netwerk is Malengo in contact gekomen met een leasemaatschappij. Wat Malengo belangrijk vindt is zaken doen met een organisatie die op dezelfde manier zaken doet zoals zij dat doen: laagdrempelig en persoonlijk. Het persoonlijke, directe en laagdrempelige contact met de leasemaatschappij zorgt voor prettige samenwerking.

Een leasemaatschappij denkt met je mee over de vraagstukken: onder welke voorwaarden zetten we de auto’s in, wat doen we met nieuwe medewerkers en met vervanging van auto’s, etc. Dat hele speelveld daar heb je flexibiliteit en vlot contact van een leasemaatschappij bij nodig. Dan heb je qua adviezen soms aan een half woord genoeg aan elkaar. Het fijne is dat je snel kunt schakelen: even een WhatsAppje en vervolgens wordt het direct geregeld. De persoonlijke relatie, dat zorgt ervoor dat je een innige band met elkaar opbouwt. 

Onze leasemaatschappij weet bijvoorbeeld precies hoe onze organisatie erbij staat. Hoe wij groeien en ook hoe het zich heeft ontwikkeld in de afgelopen jaren. Vooral het persoonlijke contact werkt prettig. Helemaal in deze tijd. De ICT groeit natuurlijk hard. Vanuit het oogpunt van een leasemaatschappij moet je ook mee kunnen groeien en daar is flexibiliteit voor nodig. 

De meest toegevoegde waarde van een leasemaatschappij is het volledig ontzorgen van het beheer van de auto’s. Een leasemaatschappij heeft verstand van auto’s en zorgt voor de afhandeling van schade en/of onderhoud. Daar wil je als organisatie zelf niet mee zitten.

Wij willen ons focussen op hetgeen wat wij doen, software maken en leveren aan onze klanten. Wat wat wij daar omheen nodig hebben proberen wij met goede partners op te lossen. Waaronder een partner zoals een leasemaatschappij. Auto’s is een aparte tak van sport en met name het operationele rijden, schade en onderhoud, dat wil je goed geregeld hebben. Een leasemaatschappij heeft daar veel meer verstand van hoe dit allemaal werkt. Vandaar de keuze voor een leasemaatschappij.

Zijn jullie al bezig met de overstap naar elektrisch rijden?

Op dit moment rijden een aantal medewerkers in een plug-in hybride. De ervaringen die zij hebben met (gedeeltelijk) elektrisch rijden is zeer positief, omdat het heerlijk rijdt. Als je eenmaal elektrisch rijdt, dan wil je eigenlijk niet meer terug naar traditioneel aangedreven motor. Toch zijn zij verder nog niet echt bezig met elektrisch rijden. Dit heeft vooral te maken met het bereik van de elektrische auto’s. Wellicht dat zij in de toekomst elektrische auto’s tussen de twee grootste vestigingen Sneek en Groningen gaan inzetten. Daar zit namelijk veel verkeer tussen en 80 kilometer met een elektrische auto is heel goed te doen.

We houden de markt van het elektrisch rijden in de gaten.  Maar uiteraard spelen de kosten en efficiency een belangrijke rol. Dat neemt niet weg dat wij er in de toekomst zeker voor openstaan. 

Hoe zie jij de toekomst van het rijden voor je?

Ik ben heel benieuwd naar de toekomst. Naast het feit dat de traditionele motoren in auto’s zullen gaan verdwijnen, worden de auto’s op zichzelf steeds slimmer. Hoe tof zou het zijn dat als je ’s ochtends om 9.00 uur in Utrecht moet zijn dat je auto ervoor zorgt dat je veilig voor de deur wordt afgezet, terwijl jij in de file op je laptop zit te werken. Wat dat betreft kunnen de ontwikkelingen voor ons niet snel genoeg gaan.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *