Volledige invoering van zelfrijdende EV’s levert overheid €175 miljard op

Zitten we over 30 jaar überhaupt nog achter het stuur? Als we het gepresenteerde rapport van KPMG moeten geloven niet. De accountants- en adviesorganisatie heeft doorgerekend dat de volledige invoering van zelfrijdende EV’s een dusdanige bijdrage doet aan de overheidsfinanciën, dat de subsidie op autonome auto’s zonder centje pijn naar 54 procent kan.

Een rooskleurig scenario, waarbij het complete Nederlandse wagenpark vervangen is door autonoom rijdende auto’s en alle externe factoren een positieve bijdrage leveren. Pas dan is de rekensom van toepassing die KPMG deze maand heeft gepresenteerd. Toch geeft het wel stof tot nadenken. Met name de besparing op schades zowel materieel als menselijk, is dusdanig dat introductie van de zelfrijdende auto een steeds interessantere mogelijkheid wordt. KPMG heeft berekend dat verkeersongevallen met 90% zullen afnemen, met een besparing van €173 miljard over dertig jaar tot gevolg.

Wanneer rijden we niet meer zelf?

Financieel gezien kan de autonome auto niet snel genoeg komen. Toch zijn er nog een aantal hobbels die genomen moeten worden. Zo moet de zelfrijdende auto nog geïntroduceerd worden en ook de veiligheid van die auto’s moet gegarandeerd worden. Nederland wil in ieder geval voorop lopen als het gaat om de adoptie van zelfrijdende auto’s. Sinds 2015 mag autonoom rijden al op de Nederlandse wegen getest worden. Daarnaast is ons land initiatiefnemer van de Declaratie van Amsterdam. Een afspraak tussen Europese landen om vaart te maken met connected and automated driving.

Geïnteresseerd in de volledige casus van KPMG? Lees ‘em hier.

 

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *