Kosten Tesla superchargen: is het nu gratis, of moet je ervoor betalen?

Ben je een Tesla-rijder van het eerste uur, dan heb je recht op onbeperkt gratis superchargen. Dit onbeperkt gratis superchargen geldt totdat de auto van eigenaar wisselt, daarna moet er betaald worden. Tesla kondigde eind 2016 voor het eerst aan dat zij voortaan een vergoeding gaat vragen voor het gebruik van Superchargers. Ook werd aangekondigd dat Tesla ‘te lang’ laden aan de Superchargers gaat beboeten. Tenslotte werd duidelijk dat Tesla wel uitgaat van een ‘fair use policy’: taxibedrijven kunnen daarom sinds enige tijd geen gratis gebruik maken van onbeperkt superchargen.

Omdat al deze spelregels in de loop der tijd wat zijn aangepast, leg ik je in dit artikel uit hoe het op dit moment zit en wat de achterliggende gedachte van Tesla is.

Kosten Tesla superchargen in 2018

Schaf je in 2018 een nieuwe Tesla model S of Tesla model X aan, dan kun je gratis 400 kWh superchargen. Dat is genoeg voor circa 1.600 kilometer elektrisch rijden. Maak je dit tegoed niet op, dan neem je dit automatisch mee naar het volgende jaar.

Heb je dit tegoed verbruikt, dan wordt er een toeslag berekend voor extra gebruik van de Tesla Superchargers. Tesla geeft zelf aan dat zij geen winst willen maken met het Supercharger-netwerk. De toeslag die wordt berekend, is landspecifiek. In Nederland en Frankrijk betaal je 0,20 cent per kWh en in België betaal je 0,23 cent per kWh. In Duitsland betaal je 0,17 cent per minuut bij 60 kW of minder en 0,34 cent per minuut bij meer dan 60 kW opladen. Deze genoemde prijzen zijn inclusief belastingen en toeslagen.

Voor de Tesla model 3 (vanaf 2019 in Nederland) zullen ook de bovengenoemde tarieven gaan gelden: toekomstige Nederlandse bezitters van de Tesla model 3 krijgen geen jaarlijks Supercharger-tegoed.

Tesla Superchargen: gratis via Referral Programma (tot 15 juli 2018)

Er zijn echter maar weinig mensen die een bovengenoemd Superchargertegoed hebben, aangezien Tesla al een tijdje werkt met een loyaliteitsprogramma: het Tesla Referral Programma. Ken je iemand die al Tesla-bezitter is, dan kun je met behulp van de unieke Referral-code profiteren van onbeperkt gratis superchargen. Ook de Tesla-bezitter die de code verstrekt profiteert mee: die kan kiezen uit bepaalde cadeaus (zoals een gratis bestuurbare Tesla voor kinderen, een set velgen, een Tesla Wall Connector, een Powerwall, korting op de nieuwe Tesla Roadster of een onthulling voor een Tesla-evenement. Voel je dus vrij om de bovengenoemde code te gebruiken 😉

Het bovengenoemde referralprogramma (inclusief onbeperkt gratis superchargen voor nieuwe eigenaren) loopt tot 15 juli 2018. Vermoedelijk komt er daarna weer een nieuw referralprogramma, maar de inhoud hiervan is nog niet bekend. Het is dus ook nog niet duidelijk of dit programma weer onbeperkt gratis superchargen voor nieuwe eigenaren gaat bevatten. Het vermoeden is dat het gratis gebruikmaken van de Tesla Superchargers via het referralprogramma op den duur verdwijnt, maar wanneer dit gaat plaatsvinden is niet bekend. Twijfel je dus nog over het leasen van de Tesla, wacht dan niet te lang om nog gedurende je leaseperiode (meestal 60 maanden) te profiteren van gratis opladen bij Tesla Superchargers.

Tesla’s Supercharger Fair Use Policy: geen gebruik Superchargers door taxibedrijven en beroepschauffeurs

Sinds einde 2017 hanteert Tesla een Supercharger Fair Use Policy. Deze Fair Use Policy is van toepassing op alle Superchargers wereldwijd, en op alle Tesla’s (nieuw of gebruikt) die zijn aangekocht ná 15 december 2017 (hetzij van Tesla, hetzij van een derde). Tesla geeft in haar Fair Use Policy het volgende aan:

We zijn voortdurend bezig om ons wereldwijde netwerk van Supercharger oplaadstations uit te breiden om lange afstandsreizen mogelijk te maken en om een oplaadmogelijkheden te creëren voor Tesla-eigenaren zonder oplaadmogelijkheden thuis of op werk, waardoor de wereldwijde invoering van elektrische voertuigen wordt versneld. Wanneer Superchargers in strijd met dit beoogde doel worden gebruikt, heeft dit een negatief effect op de beschikbaarheid van Superchargers voor anderen.

Om ervoor te zorgen dat de Superchargers beschikbaar zijn voor het bovengenoemde doel, mag je geen gebruik maken van de Tesla Superchargers als je voertuig wordt gebruikt:

  • als taxi;
  • voor een dienst zoals Uber of Lyft;
  • om bedrijfsmatig goederen te transporteren;
  • voor overheidsdiensten;
  • voor enig ander commercieel doel.

Indien je wel gebruik maakt van de Tesla Superchargers in strijd met de Fair Use Policy, dan neemt Tesla maatregelen, zoals het beperken op blokkeren van jouw Tesla bij de Superchargers.

Tesla Superchargen: extra kosten bij ‘laadpaalkleven’ (Idle Fee)

Sinds kort berekent Tesla extra kosten door bij zogenaamd ‘laadpaalkleven’. Tesla noemt dit de zogenaamde ‘Idle Fee’. Deze Idle Fee is redelijk onopgemerkt ingevoerd. Tesla zegt hierover zelf (terecht!) het volgende:

We hebben het Supercharger netwerk ontworpen om naadloze, prettige road trips te maken. Daarom begrijpen we dat het frustrerend kan zijn om op een station aan te komen waar alle plaatsen worden ingenomen door Tesla’s die al zijn opgeladen. Om alle eigenaren een betere ervaring te kunnen bieden, introduceren we voor de gehele vloot een ‘idle-fee’ met als doel het verbeteren van de beschikbaarheid van onze Superchargers.

We voorzien een toekomst waar auto’s zichzelf kunnen verplaatsen wanneer zij vol geladen zijn, waardoor de efficiëntie van het netwerk en de klantbeleving nog verder worden verbeterd. Tot die tijd vragen we de auto’s te verplaatsen zodra deze vol geladen zijn. Een klant zal zijn auto nooit aan de pomp bij een tankstation laten staan, hetzelfde geldt voor Superchargers.

Hoe dit in de praktijk werkt? Staat jouw auto aan de Supercharger (en zit je bijvoorbeeld zelf aan de koffie bij een restaurant in de buurt), dan ontvang je een melding via de Tesla-app over de laadstatus van de auto. Je ontvangt twee keer een pushbericht: één keer als de auto bijna is volgeladen, en één keer als de auto volledig is volgeladen. Voor elke bijkomende minuut dat de auto (nadat hij volgeladen is) verbonden blijft aan de Supercharger, brengt Tesla een Idle fee in rekening van 35 eurocent. Verplaats je de auto binnen vijf minuten nadat hij volledig volgeladen is, dan wordt deze fee weer ongedaan gemaakt. Je ziet eventuele gemaakte kosten ook terug op het scherm van de Tesla.

Het doel van Tesla is niet om hier geld mee te verdienen, maar het doel is om een goede klantervaring te bieden. Hiermee hoopt Tesla de beschikbaarheid van Tesla Superchargers voor lange afstanden te verhogen en de Supercharging-ervaring voor iedereen beter te maken.

Samengevat: minder wachttijden, betere klantervaring

Al met al zijn de bovengenoemde regels een mooie stap vooruit, om ervoor te zorgen dat er met het groeiende aantal Tesla-bezitters geen sprake is van lange wachttijden bij de Tesla Superchargers. De Tesla Superchargers zitten inmiddels op meer dan 400 locaties in Europa, met in totaal meer dan 3.200 Superchargers. In een eerder artikel vertelden we al dat het aantal Superchargers ook in Nederland blijft groeien.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *