Elektrische auto opladen in het buitenland (2): let op voor laadpalen die kosten per minuut hanteren!

Eind vorig jaar schreven wij al eens een artikel over het opladen van jouw elektrische auto in het buitenland, echter is het weer eens tijd voor een update. Naar aanleiding van een tweet en een reactie op ons eerdere artikel, werd ik onlangs geattendeerd op hoge laadtarieven per minuut bij laadpalen in het buitenland. Afgelopen weekend nam ik zelf de proef op de som en ging ik een weekend naar Oldenburg in Duitsland, waarbij het qua actieradius noodzakelijk was om op mijn bestemming te gaan opladen.

Voorbereiding weekend Duitsland: uitzoeken oplaadpunten

Voor vertrek heb ik alvast gegoogeld, zodat ik ongeveer wist waar de oplaadpunten op mijn route zich bevinden. Dit heb ik gedaan door te kijken op websites zoals Chargemap en door te kijken in de app van The New Motion. Hierdoor zag ik dat er ongeveer 10 oplaadpunten beschikbaar waren in de stad van mijn keuze. Omdat mij de laatste keer dat ik met mijn elektrische auto op vakantie ging opviel dat er in Duitsland veel snellaadpunten van Allego zitten bij de reguliere ‘Autohofs’, keek ik ook op de website van Allego. Hierop staat een kaartje met informatie over het ‘Fast Charger Network’. Volgens dit kaartje zag ik nog twee snelladers op mijn route. Op het eerste oog genoeg keuze dus!

Wel is het altijd even afwachten hoe je kunt afrekenen bij laadpalen in het buitenland. Ik ging daarom op pad gewapend met de laadkey van Travelcard, en laadpassen van Eneco en The New Motion. Tenslotte heb ik nog de apps van SMOOV en The New Motion geïnstalleerd op mijn telefoon. Betaalmogelijkheden genoeg dus 😉

Dag van vertrek: instellen navigatie

Omdat ik qua actieradius mijn eindbestemming Oldenburg (circa 150 kilometer verderop) makkelijk in één keer haal, heb ik onderweg geen snellader nodig. In dit geval is het handiger om op mijn bestemming te laden, zodat ik de volgende dag weer volgeladen terug kan rijden. Ik ben dan geen extra wachttijd kwijt onderweg aan snelladen. Ik stelde daarom mijn navigatie in op een laadpaal vlakbij het centrum van deze Duitse stad. Voor de zekerheid had ik enkele alternatieven genoteerd in mijn telefoon, mocht de laadpaal om wat voor reden dan ook niet toegankelijk zijn.

Laadpaal in Duitsland: verschillende tarieven

Ik had verwacht op mijn eindbestemming drie verschillende laadpalen aan te treffen, maar het bleek te gaan om een laadpunt met daarbij drie verschillende laadmogelijkheden. Een bijbehorend tarief werd niet gepresenteerd op de laadpaal.

Laadpunt 1 betreft een regulier (22 kW) AC-laadpunt, laadpunten 2 en 3 betreffen zogenaamde (50 kW) DC-snellaadpunten. Bij laadpunt 1 betaal je 0,48 cent per kWh, bij laadpunt 2 en 3 betaal je maar liefst 0,48 cent per minuut! Gelukkig was laadpunt 1 vrij, dus heb ik mijn auto aan laadpunt 1 geparkeerd. De eerste pas die ik probeerde was de laadpas van The New Motion en deze werkte meteen. In de afrekening van The New Motion zag ik (meteen inzichtelijk via de app) dat ik hier 4 uur en 7 minuten heb gestaan en dat ik in die tijd 66 kWh heb geladen. Dat komt neer op 26,50 exclusief BTW. Hiermee was mijn accu weer volledig opgeladen.

Ter vergelijking, had ik mij vooraf niet ingelezen en had ik laadpunt 2 of laadpunt 3 gekoppeld, dan had ik 0,48 cent per minuut betaald. Voor deze zelfde sessie was ik dan in mijn laadperiode van 247 minuten maar liefst 118,56 euro kwijt geweest!

Gelukkig is het via de app van The New Motion wel goed zichtbaar wat de tarieven zijn. Je ziet via de app een duidelijk verschil in de kosten en de app maakt tevens een berekening van de ingeschatte totaalkosten.

Tarieven laadpaal buitenland: opletten dus!

Neemt niet weg, dat je niet klakkeloos je elektrische auto in het buitenland aan de laadpaal moet zetten. Bekijk altijd eerst goed wat de tarieven zijn, voordat je jouw elektrische auto aan een openbare laadpaal te parkeert. Meerdere mensen hebben de ervaring dat tarieven sterk wisselen, maar ook dat tarieven niet altijd goed inzichtelijk zijn op de laadpaal zelf. Zorg dus dat je vooraf altijd even googelt welke laadpunten je onderweg tegenkomt en wat hiervan de kosten zijn.

Ook opmerkelijk, let er ook op dat de laadtarieven wisselen per provider. Heel opmerkelijk, want stel je eens voor dat jouw afrekening in de supermarkt afhankelijk is van jouw pinpas. Bij elektrisch laden in het buitenland is dat echter wel het geval. Het is dus goed mogelijk dat je voor dezelfde hoeveelheid stroom een ander bedrag betaalt als je met jouw The New Motion pas betaalt, dan als je met een andere laadpas van bijvoorbeeld Travelcard of Eneco betaalt.

Heb jij nog meer tips? Laat ze dan hieronder achter .

Dit artikel is geschreven nadat ik via Twitter werd geattendeerd op de blog goedkoperrijden.blogspot.nl, hierin staan nog meer tips en voorbeelden

2 reacties

  1. Deze berekening klopt alleen als je de auto er zo lang laat staan! Dat hoeft niet. Om 66Kw te laden heb je met een 50Kw lader (met wat marge) circa 90 minuten nodig. Daarna kun je ontkoppelen en weggaan. Als je dat doet ben je 90 x EUR 0,48 = EUR 43,20 kwijt. Nog steeds meer, maar het verschil is lang niet zo groot!

    • Hilda Boerma op zegt:

      Hallo Sybolt, dat klopt, al ben ik er vanuit gegaan bij een niet-snellader dat je vaak in de tussentijd andere dingen aan het doen bent, in plaats van zoals bij een snellader dat je ernaast staat te wachten totdat deze op 80% of vol is. In het geval van een niet-snellader vind ik het erg opletten waar je de auto oplaadt.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.