Vanaf maandag 100 kilometer per uur opsnelwegen

Vanaf komende maandag 16 maart gaat de snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur op de Nederlandse snelwegen in. Op sommige snelwegen zelfs al vandaag 13 maart. Het hele werk van Rijkswaterstaat is afgerond en langs alle snelwegen staan de nieuwe snelheidsborden. Zodra hier het folie van verwijderd is zal de nieuwe wetgeving in werking gaan.

Waarom 100 kilometer per uur?

Maar wat betekent deze verlaging nou effectief. Een project van de Nederlandse overheid om de stikstof-uitstoot significant terug te dringen die een investering van 19 miljoen euro heeft gekost terwijl dit initieel 7 miljoen euro zou gaan kosten. Kan deze grote investering echter nu het gewenste resultaat gaan opleveren? In de gehele stikstof uitstoot van Nederland is het aandeel van het wegverkeer slechts 6,1%. De overheid wil een reductie van 4% behalen door het verlagen van de snelheid op de snelwegen. Het effect wat er dus gehaald gaat worden is hierdoor slechts 4% x 6,1% = 0,244% op de totale uitstoot. Is het dan wel zo’n nuttige ingreep?

Vanuit het perspectief van de automobilist is vooral de reistijd het grootste probleem in de snelheidsverlaging. Het voordeel dat de automobilist gemakshalve vergeet is het aanzienlijk lagere verbruik. Door beperktere invloed van lucht- en rolweerstand op de auto heeft de auto een brandstofverbruik dat tot wel 26% lager kan zijn dan bij 130 kilometer per uur. Dit voel je dus meteen in de portemonnee. Daarbij is er een directe relatie tussen brandstofverbruik en de uitstoot van CO2.

Voordeel voor de elektrische rijder

Voor de elektrische auto’s is er ook een groot voordeel te behalen door met 100 kilometer per uur te gaan rijden. Het verbruik van een elektrische auto neemt bij de snelheidsverlaging tot wel 30% af. De range van de auto is dan ook veel groter tot wel 30% groter. Hierdoor is het rijden met een elektrische auto veel flexibeler dan wanneer je 130 kilometer per uur rijdt op de snelwegen.

Het moge duidelijk zijn dat de snelheidsverlaging heel dubbel is. De afname van stikstofuitstoot is in ten opzichte van het geheel vrij beperkt. De voordelen zijn echter heel groot kijkende naar de afname van het brandstofverbruik en de bijbehorende afname van de CO2 uitstoot. Voor de elektrische rijders is de toename van de range daarbij een zeer welkome bijkomstigheid.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *