X

Tesla Model 3 review: mijn eerste ervaringen met een elektrische auto, aldus Lianne Hessen van ConoScenza

Hoe rijdt een Tesla Model 3 in de praktijk? Twee dagen lang reed Lianne Hessen van ConoScenza heel Nederland door om de Tesla Model 3 uitgebreid in de praktijk te testen. Ze ondervond in de praktijk hoe het zit met het opladen en het rijgedrag van de Tesla Model 3. Lianne deelt in deze review haar tips waar je met een Tesla Model 3 rekening mee moet houden. 

Vooroordeel ‘range anxiety’ bij een elektrische auto 

Dankzij onze leasemaatschappij Mobility Service Nederland mocht ik twee dagen met de Tesla Model 3 op pad. Het ideale moment om eigen ervaringen op te doen met de Tesla Model 3 en bij collega’s langs te gaan die bij opdrachtgevers door heel Nederland zitten. 

Van te voren had ik veel positieve verhalen gehoord over de Tesla Model 3. zelfs als je op vakantie naar het buitenland gaat met de Tesla Model 3. Ik was daarom heel benieuwd hoe zo’n elektrische auto nou daadwerkelijk rijdt en waar je tegenaan loopt. Reviews zijn immers best waardevol, helemaal een review over de Tesla Model 3. Range anxiety is namelijk wel de eerste associatie die je als zakelijke rijder legt met een elektrische auto. Achteraf gezien, is de oplaadstress totaal niet terecht, als je maar weet hoe je optimaal gebruik kunt maken van de actieradius. 

Met de Tesla Model 3 vanaf Eelde, naar Leeuwarden en door naar Maastricht

Rond de klok van half 9 haalde ik de Tesla Model 3 op bij onze leasemaatschappij in Eelde. Van tevoren werd mij uitgelegd waar ik op moet letten bij het opladen van de Tesla Model 3. Als je een Tesla Model 3 in ontvangst mag nemen, kun je een creditcard koppelen aan jouw Tesla-account. Vervolgens heb je helemaal geen laadpas nodig, maar wordt de auto automatisch herkend bij de Tesla Superchargers. Hierbij is de app van Tesla ideaal, waarbij je onder andere de actuele laadstatus kunt bekijken en in de gaten houden. De app van Tesla hebben wij niet getest, omdat wij voor de review van de Tesla Model 3, de auto slechts twee dagen hebben getest.

Tip 1: Toch zou ik het zeker aanraden om als elektrische rijder meerdere laadpassen bij je te hebben. Bij veel aanbieders kun je kosteloos een laadpas aanvragen. Een aanrader is de pas van Newmotion (voor binnen- en buitenland).

Opladen Tesla Model 3 

Na een korte, maar krachtige uitleg over de laadpas en de pas waarmee de Tesla Model 3 te ver- en ontgrendelen is (in plaats van een sleutel), ging ik samen met mijn collega Marloes op pad naar Leeuwarden. Een volle actieradius van 481 kilometer, dat moet goedkomen! Op het display via Google Maps stelde ik de route in, wat overigens heel gemakkelijk ging. Via Google Maps wordt de route voor jou berekend en geeft de Tesla Model 3 zelf aan met hoeveel procent range je op de plaats van bestemming aankomt. Nog een pluspunt, op de route worden de Tesla Superchargers aangegeven. Dit werkt allemaal heel gebruiksvriendelijk.

Eenmaal aangekomen in Leeuwarden gingen wij langs bij een aantal collega’s die stonden te springen om ook eens de Tesla Model 3 te reviewen. Conclusie? Enthousiaste collega’s die direct willen overstappen naar een elektrische auto. Wederom positieve reviews voor de Tesla Model 3.

Na ons bezoek in Leeuwarden gingen wij met de Tesla Model 3 naar Amersfoort. Daar kwam de zogeheten ‘range anxiety’ opspelen. Ken je dat gevoel wat je hebt als je iPhone nog 20% heeft? Dat gevoel had ik bij de range van de Tesla Model 3. De batterij van je iPhone kan soms ook heel snel gaan en omdat ik nog niet precies wist hoever ik daadwerkelijk kon komen met de Tesla Model 3, kreeg ik toch enigszins laadstress. 

Achteraf gezien was het totaal niet nodig om met 156 kilometer range de Tesla Model 3 al op te laden. Enerzijds vanwege de range anxiety en anderzijds omdat dit de eerste keer ooit was in een elektrische auto, gingen we de Tesla Model 3 opladen bij Fastned langs de A6 in Lelystad. Mijn eerste ervaringen met het opladen van de Tesla Model 3 was positief. De Tesla Model 3 opladen bij Fastned verliep soepel en snel. Je plugt de laadkabel erin, je houdt de laadpas ervoor, hij herkent ‘m direct en voila! De laadsessie start. 

Je wilt natuurlijk zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het opladen van de Tesla Model 3. Dat ging bij ons perfect. Het vergt alleen van tevoren enige planning en voorbereiding. Terwijl de Tesla Model 3 werd opgeladen, zijn we gaan lunchen en heb ik mijn mail bijgewerkt. Geen tijd verloren, want lunchen moesten we toch. 

Het enige puntje waar wij tegenaan liepen, was het afkoppelen van de laadkabel. Van te voren wisten wij niet dat het afkoppelen via het scherm van de Tesla Model 3 moest. 

Met ruim 300 kilometer gingen wij verder met de Tesla Model 3 naar Amersfoort en door naar Maastricht. Deze kilometers verliepen vlekkeloos. Na 173 kilometer zijn we uiteindelijk bij de A73 bij Venray bij de Tesla Superchargers gestopt om de Tesla Model 3 op te laden. Wat mij direct opviel; drukte! Ik geloof dat ik wel een stuk of 20 Tesla’s in totaal telde die aan het opladen waren. Ook wederom hier ging het opladen van de Tesla Model 3 bij de Tesla Superchargers heel gemakkelijk. Terwijl de Tesla Model 3 werd opgeladen, ging ik wederom mailtjes wegwerken, telefoontjes plegen en konden we uiteindelijk onze weg weer vervolgen! Tip 2: plan de oplaadtijd tijdens lunchtijd in of neem je laptop mee en werk ondertussen verder.

Eenmaal aangekomen in Maastricht gingen we op bezoek bij een aantal collega’s en vervolgens op zoek naar een hotel. Tip 3: via Booking.com kun je filteren op ‘oplaadpunt voor elektrische auto’ bij het hotel. Ideaal dus als je met een elektrische auto op pad bent en je graag wilt opladen bij het hotel. De vierde tip, bel of mail van tevoren even en vraag of je alvast een plekje kunt reserveren. Meestal zijn de laadplekken beperkt, en het aantal elektrische auto’s neemt alleen maar toe in Nederland. 

Dag 2: Met de Tesla Model 3 van Geleen naar Eelde

Bij het hotel was een laadpaal, dus met een volle accu vertrokken we met de Tesla Model 3 naar een van onze collega’s in Geleen. Na ons flitsbezoek daar vertrokken we met de Tesla Model 3 terug naar Eelde. Ingetikt op Google Maps; 306 kilometer rijden, dat moet lukken. De Tesla Model 3 gaf aan dat we met 5% accu aankwamen in Eelde. 

De gok, om met 5% accu aan te komen, wilden wij toch niet wagen, vandaar dat wij ervoor hebben gekozen om tussendoor nog ergens te gaan opladen. Vlakbij Zwolle hebben we de Tesla Model 3 bij Fastned opgeladen. Wederom efficiënt gepland, ondertussen zijn we even gaan lunchen. Met ruim 200 kilometer range kwamen we aan in Eelde. 

Mijn tips voor zakelijke rijders die de overstap naar elektrische auto overwegen

Wat ik echt een voordeel van een elektrische auto vind is dat het betrouwbare auto’s zijn, je hebt het gevoel voorloper te zijn, ze zijn heerlijk stil, reageren snel en het is comfortabel. 

Overweeg je de overstap naar een elektrische auto? Houd er dan rekening mee dat je van tevoren goed en efficiënt plant. 

Daarnaast is het ook wel fijn om van tevoren te weten hoe je optimaal gebruik kunt maken van de actieradius van de elektrische auto. Om zo het vooroordeel ‘range anxiety’ te ontkrachten. Van te voren had ik ook enige oplaadstress, maar achteraf gezien bleek dat helemaal niet nodig te zijn. Reviews lezen en bekijken over de Tesla Model 3 zou ik dus zeker aanraden! 

Bovendien kun je dit jaar nog optimaal profiteren van de fiscale voordelen. In 2020 veranderen namelijk de bijtellingsregels van 4% bijtelling naar 8% bijtelling over de eerste 45.000 euro.

Ik zou een elektrische auto alleen adviseren als dit ook echt daadwerkelijk lukt met jouw agenda en het aantal kilometers die je dagelijks rijdt. 

Alle voor- en nadelen bij elkaar opgeteld zou ik een elektrische auto zeker aanraden. Een Tesla Model 3 of een Hyundai Kona Electric zijn mijn favoriet. Sterker nog, ik ben zo enthousiast geworden over het elektrisch rijden, waardoor ik overweeg om over te stappen naar een Hyundai Kona Electric.

Categories: Algemeen
Tjillie Sikkema: In december 2017 is Tjillie begonnen als marketeer bij Mobility Service Nederland. Zij is onder andere verantwoordelijk voor de PR & communicatie, (online) marketingcampagnes van onze verschillende labels, social media kanalen, e-mailmarketing en tot slot blogt en vlogt zij dagelijks voor Leaseblog.nl.
Related Post