Klimaatakkoord, wat betekent dit voor de zakelijke rijder?

In 2020 gaan de bijtellingsregels voor elektrische auto’s veranderen. In 2020 gaat de zakelijke rijder geen 4 procent, maar 8 procent bijtelling betalen. Dit geldt voor een elektrische auto onder de 45.000 euro (in plaats van de huidige 50.000 euro). Dit blijkt uit het Klimaatakkoord, dat afgelopen vrijdag gepresenteerd is. In dit artikel zetten wij de belangrijkste wijzigingen op het gebied van mobiliteit op een rijtje en leggen wij uit wat voor gevolgen het Klimaatakkoord voor de zakelijke rijder heeft.

Klimaatakkoord 2019: belangrijkste wijzigingen mobiliteit

Met het Klimaatakkoord wil de overheid de CO2 uitstoot in Nederland verminderen. Het doel? De ambitie van de overheid is om in 2030 de CO2 uitstoot voor 49 procent te verminderen in Nederland.

In 2015 werd de Autobrief II gepresenteerd. Daarin werden elektrische auto’s gestimuleerd, onder andere door een pakket aan fiscale voordelen. In de Autobrief II staan de autoplannen voor 2017 – 2020 beschreven. In juli 2018 is de Autobrief II tussentijds geëvalueerd en was er geen reden voor aanpassing. Nu gaat er dus wel iets veranderen.

Ondanks het feit dat de overheid de CO2 uitstoot wil verminderen, komt de overheid terug op de autoplannen in Autobrief II en gaan zij de vroegtijdig (in 2020 al) de bijtelling voor elektrische auto’s aanpassen (= verhogen van 4% naar 8%). Hiermee wordt de bestaande Autobrief II dus opengebroken.

Hieronder een overzicht van de de belangrijkste wijzigingen op het gebied van mobiliteit.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is Overzicht-stimulering-per-instrument.png
  • Elektrische auto’s krijgen tot 2024 vrijstelling van BPM. Vanaf 2025 betaal je voor een elektrische auto een vast bedrag van 360 euro.
  • Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s tot 2024. In 2025 gaat de motorrijtuigenbelasting naar 25% en vanaf 2026 wordt dit 100%.
  • Particulieren worden gestimuleerd om een volledig elektrische auto aan te schaffen door een aanschafsubsidie. De exacte bedragen voor deze subsidie volgen in een later stadium.
  • Voor een elektrische auto betaal je momenteel 4% bijtelling. In 2020 betalen zakelijke rijders 8% bijtelling. In 2022-2024 wordt dit 16% bijtelling, in 2025 gaat dit naar 17% bijtelling en in 2026 wordt dit net zoals de brandstofauto’s, waarschijnlijk 22% bijtelling.
  • Momenteel ligt de grens van 4% bijtelling naar 22% bijtelling bij de 50.000 euro. Vanaf 2020 wordt dit gewijzigd naar 45.000 euro en vanaf 2021 wordt dit 40.000 euro.
  • Bij een waterstofauto en een elektrische auto op zonne-energie is er geen sprake van een bijtellingscap. Er is sprake van 4% bijtelling over de gehele fiscale waarde.
  • In 2021 en 2023 gaat de brandstofaccijns op diesel twee keer met 1 cent omhoog.
  • De korting op de MRB voor bestelauto’s zal afnemen met twee euro per maand vanaf 2021 tot en met 2024.
  • Als er veel mensen kiezen voor een elektrische auto, dan loopt de overheid veel inkomsten uit accijns mis. Mede daarom is op termijn een andere vormgeving van autobelastingen noodzakelijk. Dit voorkomt dat een steeds kleinere groep de inkomsten opbrengt. De overheid werkt daarom aan een nieuw stelsel, waarbij er wordt gekeken naar betalen naar gebruik (het zogenaamde rekeningrijden).

4% bijtelling elektrische auto 2019

Op dit moment gelden de volgende regels als het gaat om de bijtelling voor een elektrische auto:

In 2019 betalen zakelijk elektrische rijders 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro en 22% over het resterende bedrag. Volgens de Autobrief II zou dit ook voor 2020 van toepassing zijn. Omdat er schaarste is op de EV-markt (meer vraag dan aanbod), hebben veel zakelijke rijders nog een elektrische auto in bestelling staan, die in veel gevallen pas in 2020 wordt geleverd. Voor deze zakelijke rijders en voor iedereen die nog moet bestellen (en de auto niet meer in 2019 geleverd krijgt), heeft het klimaatakkoord dus financiële gevolgen.

Gewijzigde 8% bijtelling elektrische auto in 2020

De zakelijke rijder gaat in 2020 voor een volledig elektrische auto 8 procent bijtelling betalen over de eerste 45.000 euro. In 2020 betaal je over het resterende bedrag na de 45.000 euro de volledige 22% bijtelling. Momenteel ligt de grens van de 4% bijtelling nog bij 50.000 euro.

Rekenvoorbeeld Hyundai Kona Electric leasen in 2020

Hieronder een rekenvoorbeeld voor de Hyundai Kona Electric (2019 versus 2020). Als je momenteel een Hyundai Kona Electric least, dan betaal je een nettobijtelling van ongeveer 60 euro per maand. Als je diezelfde elektrische auto in 2020 gaat leasen, dan betaal je een nettobijtelling van ongeveer 130 euro per maand.

Elektrische autoLeasen
in 2019(4% bijtelling)
Leasen in 2020(8% bijtelling)
Een brandstofauto leasen (22% bijtelling)
Hyundai Kona Electric
Premium
60 euro130 euro206 euro (Hyundai Kona Premium)
Kia e-Niro
54 euro 108 euro217 euro (Kia Niro DynamicLine)
Tesla Model 3 Standard Range Plus61 euro134 euro
Volkswagen e-Golf51 euro102 euro178 euro (Volkswagen
Golf Trendline)
Peugeot e-208 Allure (leverbaar in 202020)

45 euro 90 euro126 euro (Peugeot 208 Allure)
Opel Corsa-e44 euro89 euro137 euro (Opel Corsa)

Elektrische auto leasen in 2019

Deze gewijzigde bijtellingsregels voor elektrische auto’s hebben dus financiële gevolgen voor de zakelijke rijder die een elektrische auto in bestelling heeft staan en waarvan de verwachte levertijd 2020 is.

Voor de zakelijke rijder die de overstap naar een elektrische auto overweegt, is het dus fiscaal aantrekkelijker om in 2019 nog de overstap te maken. Alleen in 2019 profiteer je namelijk nog van de 4% bijtelling. Des te meer reden voor de zakelijke rijder om in 2019 nog een elektrische auto te gaan leasen.

TIP: Hyundai Kona Electric nog leasen in 2019 (uit voorraad leverbaar)

8 reacties

  1. Maurice op zegt:

    Hoe zit het met de wegenbelasting voor de plug in Hybrides? tot 2020 is dit 50%, maar wat gebeurd er hierna?

  2. Jan Buwalda op zegt:

    Heb gelukkig een super zuinige T-Roc gekocht vorig jaar deze verbruikt 1:17 vanaf de start vorig jaar. Geen gedoe met opladen en maar 50 euro motorrijtuigenbelasting. Elektrische auto’s zijn ruim 10000 euro duurder dat verdien je niet terug, en al helemaal niet als je moet gaan zitten wachten onderweg bij een snellader. De elektriciteit in Nederland is nog 80% kolen momenteel dus voor de CO2 hoef je het niet te doen. Ben benieuwd hoe het gaat lopen in de toekomst. In 2024 kijk wel weer verder hoe het dan is.

  3. Jurgen Tas op zegt:

    Ik check die Tesla 3: kost € 50.000, bijtelling 4% = € 2.000.
    Neem in acht het IB% na afbouw heffingskortingen bij jaarinkomen bruto vanaf:
    € 22.000: 43,3%; netto € 72 /mnd
    € 34.000: 49,3%; netto € 82 /mnd
    € 70.000: 57,7%; netto € 96 /mnd
    € 91.000: 51,8%; netto € 86 /mnd
    In ieder geval geen € 61, dat is de leaserijder voor de gek houden. Ik schat dat gros van de Tesla3-rijders al gauw 57,7% betalen (zonder dat te beseffen waarschijnlijk), dus € 96/mnd en in 2020 € 226/mnd (dus geen € 61 resp. € 134).

    • Tjillie Sikkema op zegt:

      Hi Jurgen,

      Dank voor je reactie. De berekening is op basis van belastingschaal 38,10%, met een fiscale waarde van de Standard Range Plus van 47.800 euro komt dat neer op een bedrag van ruim 60 euro. Op basis van de belastingschaal 51,75% zit je op een nettobijtelling van 82 euro.

      Groet, Tjillie

  4. Matt op zegt:

    Vanaf 2025 is er dus vrijwel geen voordeel meer voor zakelijke EV’s ten opzichte van zakelijke auto’s met brandstofmotor. En dat terwijl het juist de bedoeling is iedereen in een elektrische auto te krijgen (vanaf 2030 zelfs voor 100%), om vervuiling en CO2-uitstoot terug te dringen. Dit beleid staat daar haaks op. Het is duidelijk dat de autolobby het voor het zeggen heeft in dit kabinet (en Pieter Omzigt zijn afkeer van EV’s heeft kunnen uitleven). We moeten maar hopen dat er nog aan de knoppen wordt gedraaid, iets waar het klimaatplan wel ruimte voor laat.

  5. Diane Koster op zegt:

    Mooi overzicht, dank je wel.
    Klopt het dat als je in 2019 nog begint met het leasen van een van de genoemde auto’s, dat je vijf jaar lang, de lagere bijtelling van 4% hebt?

    • Tjillie Sikkema op zegt:

      Hi Diane,

      Dat klopt inderdaad. Als je in 2019 nog besluit om een elektrische auto te gaan leasen, dan kun je bij een looptijd van 60 maanden, deze gehele periode profiteren van de 4% bijtelling. Houd overigens wel rekening met de fiscale waarde van de elektrische auto. Onder de 50.000 euro kun je profiteren van de volledige 4% bijtelling, over het resterende bedrag betaal je 22% bijtelling.

      Groet, Tjillie

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *