Prinsjesdag: fiscale bijtelling voor zakelijk leasen verandert in 2020

Het werd al voorzichtig aangekondigd in het Klimaatakkoord, maar de plannen zijn nu definitief bekend: de fiscale bijtelling gaat veranderen per 1 januari 2020. In dit artikel zetten we de belangrijkste wijzigingen voor jou op een rijtje:

Fiscale bijtelling elektrische auto’s 2020 naar 8%

De fiscale bijtelling voor 100% elektrische auto’s wordt verdubbeld in 2020. Betaalde je in 2019 nog 4% fiscale bijtelling over een elektrische auto tot 50.000 euro, in 2020 wordt dit aangepast naar 8% fiscale bijtelling over een elektrische auto tot 45.000 euro. Is jouw gewenste elektrische auto duurder? Dan betaal je 22% fiscale bijtelling over het resterende bedrag.

Ook voor benzine, diesel en plug-in hybride auto’s betaal je in 2020 (net zoals in 2019) 22% fiscale bijtelling over de gehele fiscale waarde.

Rekenvoorbeeld fiscale bijtelling voor een elektrische auto in 2019 versus 2020:

Stel, je configureert een Tesla Model 3 Standard Range Plus, met een fiscale waarde van precies 50.000 euro. Wordt jouw auto nog in 2019 tenaamgesteld, dan betaal je 4% bijtelling over deze 50.000 euro. Je betaalt dan ongeveer (uitgaande van een belastingschijf van 38,1%) 64 euro per maand netto bijtelling.

Stel, je configureert deze zelfde Tesla Model 3 Standard Range Plus, met een fiscale waarde van precies 50.000 euro, maar jouw auto wordt in 2020 tenaamgesteld. In dat geval betaal je 8% bijtelling over de eerste 45.000 euro én 22% bijtelling over de resterende 5.000 euro. Je betaalt dan ongeveer (uitgaande van een belastingschijf van 38,1%) 148 euro per maand netto bijtelling.

Wij verwachten dus dat er in 2019 een run ontstaat op nog te leveren 100% elektrische auto’s. Wil jij dit jaar nog een Tesla Model 3 leasen? De Tesla Model 3 is de meest populaire leaseauto van 2019 en is nog tot en met 7 oktober 2019 te bestellen met gegarandeerde levering in 2019. Ook is het nog mogelijk om de Hyundai Kona Electric in 2019 te leasen. Tenslotte zijn er diverse andere elektrische auto’s nog leverbaar in 2019, denk hierbij aan de (nieuwe) Renault ZOE, de BMW I3, de Volkswagen e-Golf, de Kia e-Soul, de (nieuwe) Hyundai IONIQ, de Opel Ampera-e en de Nissan Leaf.

Fiscale bijtelling elektrische auto’s vanaf 2021

Vanaf 2021 wordt de fiscale bijtelling voor 100% elektrische auto’s verder verhoogd. Er is dan sprake van 12% fiscale bijtelling tot een maximum van 40.000 euro. Over het resterende bedrag betaal je wederom 22% fiscale bijtelling.

Fiscale bijtelling elektrische auto’s vanaf 2022

Vanaf 2022 wordt de fiscale bijtelling voor 100% elektrische auto’s nog weer verder verhoogd. Er is dan sprake van 16% fiscale bijtelling tot een maximum van 40.000 euro. Dit geldt ook voor 2023 en voor 2024.

Vanaf 2025 wordt de fiscale bijtelling voor 100% elektrische auto’s verhoogd naar 17% fiscale bijtelling tot een maximum van 40.000 euro. Daarna is er een identieke fiscale bijtelling voor zowel 100% elektrische auto’s als voor brandstofauto’s.

Waterstof- en zonnecelauto’s

In de Miljoenennota wordt een uitzondering gemaakt voor innovatieve emissieloze auto’s die zich nog niet in de markt bewezen hebben, zoals de waterstof- en de zonnecelauto. Hiervoor geldt dat de invoering van het maximumbedrag in de bijtelling wordt uitgesteld tot na 2024. Er is dus geen sprake van een maximum van 50.000, 45.000 of 40.000 euro.

Wel wordt de fiscale bijtelling per 2020 voor dergelijke auto’s verhoogd van 4% naar 8% fiscale bijtelling (en in 2021 naar 12% fiscale bijtelling).

Accijns op diesel verhoogd per 2021

Volgens de Miljoenennota is geen sprake van lastenverhoging op bezit voor de fossiele rijder. Wel is er sprake van ‘een lichte lastenverhoging op het
gebruik van een fossiele auto’. De accijns op diesel wordt namelijk per 2021 verhoogd met 1 cent per liter en per 2023 wederom met 1 cent per liter.

BPM en Motorrijtuigenbelasting

Voor elektrische auto’s en Plug-in Hybride Elektrische Voertuigen (PHEV’s) gelden in de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) en de motorrijtuigenbelasting (MRB) enkele fiscale voordelen die met ingang van 1 januari 2021 zullen aflopen.

In overeenstemming met de afspraken uit het Klimaatakkoord worden deze fiscale voordelen als volgt verlengd. Het nihiltarief in de bpm voor emissievrije auto’s wordt verlengd tot en met 2024. Vanaf 2025 geldt voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer de vaste voet van € 360 (prijzen 2019).

  • Het nihiltarief in de MRB voor een personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer wordt verlengd tot en met 2024. In 2025 betaalt men voor deze personenauto’s 25% van het dan geldende reguliere MRB-tarief. Vanaf 2026 betaalt men voor deze personenauto’s 100% van het reguliere MRB-tarief. Deze wijziging geldt naast personenauto’s ook voor bestelauto’s, motorrijwielen, vrachtauto’s, rijdende winkels, autobussen en buitenlandse motorrijtuigen.
  • In de MRB geldt een halftarief voor een personenauto met een CO2-uitstoot van meer dan 0 maar niet meer dan 50 gram per kilometer. In de praktijk voldoen tot op heden uitsluitend PHEV’s aan dit criterium. Dit halftarief in de MRB wordt verlengd tot en met 2024. In 2025 wordt dit halftarief omgezet in een driekwarttarief. Per 2026 vervalt het driekwarttarief en geldt het volledige tarief.
  • De huidige correctiefactor voor de massa van PHEV voor bestelauto’s wordt verlengd tot en met 2025. Deze correctiefactor bestaat vanwege het zwaardere gewicht van PHEV ten opzichte van conventionele auto’s, veroorzaakt door de aanwezige batterij.

Voortaan zakelijk fietsen naar het werk?

Dan, nog even iets heel anders, maar per 1 januari 2020 is de fiscale bijtelling voor leasefietsen flink versimpeld. Je betaalt per 1 januari 2020 als werknemer 7% fiscale bijtelling voor privé-gebruik van de leasefiets, als je deze via jouw werkgever least.

Het is aan werkgever en werknemer om onderling te bepalen of de werknemer eventueel een eigen bijdrage betaalt of dat het gehele leasebedrag door de werkgever wordt betaald.

Rekenvoorbeeld fiscale bijtelling voor het leasen van een e-bike:

Stel je gaat via jouw werkgever een VanMoof e-bike leasen met een nieuwprijs van 3.000 euro. Je betaalt dan nog geen 10 euro fiscale bijtelling per maand voor het privé-gebruik van jouw leasefiets.

Wij verwachten dan ook dat leasefietsen in 2020 flink in populariteit zullen toenemen.

Hand op de kraan

Echter geldt het bovengenoemde voorgestelde beleid wel ‘met de hand aan de kraan’, dus het beleid wordt indien noodzakelijk eerder bijgesteld. Hiervoor wordt jaarlijks input geleverd in juni, en wordt het al dan niet in september bijgesteld voor het jaar erop.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *