Leaseauto blijft populair, ondanks minder kilometers

Ondanks het feit dat de zakelijke rijder gemiddeld gezien minder kilometers maakt vanwege het coronavirus, blijft de leaseauto populair. Dat blijkt uit een onderzoek van leasebranchevereniging VNA. In dit artikel zetten we de belangrijkste conclusies voor je op een rijtje.

Gemiddeld aantal kilometers daalt onder de zakelijke rijder

Het Nederlandse wagenpark telt momenteel 1.145.00 leaseauto’s. Hiervan is 63% zakelijke personenauto’s, 19% is private lease en tot slot is 18% grijs kenteken.

Uit de jaarcijfers van 2020 is gebleken dat het aantal kilometers van leaseauto’s is gedaald. De oorzaak hiervan is duidelijk; thuiswerken is nog steeds de norm vanwege het coronavirus. Het gemiddelde kilometrage bij de zakelijke rijder daalde van 33.100 kilometer (2019) naar 31.400 kilometer (2020).

Alhoewel het gemiddelde kilometrage is gedaald, steeg de looptijd van nieuwe leasecontracten bij zakelijke personenauto’s. De looptijd steeg namelijk van 42,9 maanden naar 44,2 maanden. Ook de looptijd onder de private leasecontracten nam toe. VNA geeft aan dat deze toename met name te danken is de private leasecontracten. Private lease spreekt een steeds bredere doelgroep aan.

Vier jaar geleden had 77 procent van het Nederlandse private leasewagenpark een aanschafwaarde van minder dan 20.000 euro. Inmiddels is de gemiddelde aanschafwaarde toegenomen. In 2020 bestond het private leasepark voor 53 procent uit auto’s met een aanschafwaarde tot 20.000 euro.

Elektrisch wordt steeds populairder

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Zowel onder de particulier als onder de zakelijke rijder. Het gezamenlijke aandeel van hybride en elektrische auto’s in het private leasewagenpark is verdubbeld tot 9 procent. Het aandeel elektrische auto’s onder de zakelijke rijder is ook fors toegenomen. Inmiddels is 21 procent van het zakelijke leasewagenpark volledig elektrisch. Mede hierdoor is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe leaseauto’s gedaald van 95 gram naar 83 gram per kilometer.

1 reactie

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *