Kosten elektrische auto vergelijken met brandstofauto

Twijfel je om over te stappen naar een volledig elektrische auto? Dan is het zeker de moeite waard om eens te kijken naar het prijsverschil tussen een elektrische auto en benzine- of dieselauto. In dit artikel vergelijken we de laadkosten van een elektrische auto met de tankkosten van een benzine- of dieselauto.

‘De maandelijkse kosten van een elektrische auto zijn veel lager dan de kosten van een benzineauto’. In dit artikel gaan we kijken of deze stelling klopt en wat daadwerkelijk het prijsverschil is tussen een elektrische auto en benzine- of dieselauto.

Benzine- en dieselkosten

Gemiddeld gezien liggen de benzineprijzen in Nederland zo rond de 1,63 euro per liter. Voor diesel is de prijs 1,33 euro per liter. Voor een volle tank benzine (40 liter) betaal je dus omgerekend 65 euro. Als je kijkt naar een dieselauto, ligt die prijs voor een volle tank (40 liter) met diesel rond de 53 euro.

Nu we de kosten voor een volle tank hebben uitgerekend, gaan we kijken naar het brandstofverbruik. Gemiddeld gezien kun je met een volle tank zo’n 700 kilometer rijden. Omgerekend is dit een brandstofverbruik van 1 op 17,5.

Laadkosten elektrische auto

Een elektrische auto kun je op verschillende manieren opladen. Thuis, bij een openbaar oplaadpunt en via een snellaadstation. Als elektrische rijder moet je rekening houden met het feit dat ieder oplaadpunt andere stroomtarieven per kWh hanteert.

Als je de elektrische auto thuis oplaadt, moet je rekening houden met 0,22 eurocent per kWh. Als je gebruik maakt van zonne-energie dan betaal je slechts 0,11 eurocent per kWh. Bij een openbare laadpaal liggen de stroomtarieven rond de 0,34 eurocent per kWh en bij een snellader is dit 0,65 eurocent.

Om de laadkosten van elektrische auto te berekenen, moet je rekening houden met het accupakket van de elektrische auto. Stel we kijken naar de volledig elektrische Opel Corsa-e. De Opel Corsa-e heeft een 50 kWh accupakket. Als je de Opel Corsa-e thuis gaat opladen dan betaal je per laadsessie 11 euro (50 kWh x €0,22). Als je de elektrische auto thuis oplaadt op zonne-energie dan is dit 5,50 euro (50 kWh x €0,11). Bij een openbaar oplaadpunt liggen de laadkosten rond de 20,40 euro (50 kWh x €0,34). Als je de elektrische auto bij een snellader gaat opladen, dan betaal je per laadsessie zo’n 32,50 euro (50 x €0,65).

Elektrische auto goedkoper dan een benzine- of dieselauto

Zet je de kosten van een elektrische auto tegenover een benzine- of dieselauto dan ben je onder aan de streep goedkoper uit met een elektrische auto. Zelfs bij een snellaadstation zijn de kosten van 32,50 euro vele malen goedkoper dan de 65 euro van een benzineauto of de 53 euro van een dieselauto.

Elektrische auto leasen in 2019

Ben je overtuigd en wil je graag een volledig elektrische auto leasen in 2019? De Tesla Model 3 of Hyundai Kona Electric is bij een enkele leasemaatschappij nog uit voorraad leverbaar. Een tip: wees er snel bij! Alleen dit jaar profiteer je nog van de 4% bijtelling voor een elektrische auto (tot 50.000 euro).

3 reacties

  1. Freek op zegt:

    Niet vermeld wordt hoeveel km je kunt rijden op een volle accu. Als ik bij Opel kijk wordt aangegeven dat een volle accu goed is voor 330 km’s ( de vraag is of je dat in de praktijk ook haalt). Dus het bedrag voor laden elektrische auto moet met minimaal 2 vermenigvuldigd worden om op de 700 km voor een benzine auto te komen….. Het verschil tussen elektrisch rijden en benzine/diesel is dus niet zo groot. Hetgeen overeenkomt met mijn ervaring als elektrisch (hybride) rijder.

    • Helemaal niet waar, ik rij al 5 jaar elektrisch en het scheelt zeker de helft met benzine. Verder geen wegenbelasting, onderhoud 1/3 van diesel of benzine.
      Henk B. Te W.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *