Klimaatakkoord 2019: toekomst elektrische auto’s

Onlangs is de doorrekening van het Klimaatakkoord van 2019 gepresenteerd. Ieder jaar maken de betrokken partijen (bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden) afspraken om de CO2-uitstoot in Nederland te halveren. Het Klimaatakkoord van dit jaar staat vooral in het teken van de elektrische auto’s. In dit artikel willen wij graag de belangrijkste uitkomsten rondom mobiliteit met je delen die iets betekenen voor de zakelijke rijder. Medio mei/juni zal het Klimaatakkoord definitief ondertekend worden.

Klimaatakkoord 2019: wat betekent dit voor de zakelijke rijder?

De overheid heeft de ambitie dat er in 2030 alleen nog maar 100% elektrische auto’s verkocht worden. Wat ons betreft een vooruitstrevende ambitie, maar Nederland is goed op weg met het aanbod in elektrische auto’s en de laadinfrastructuur. Vanwege de ambities komt de elektrische auto veelal aan bod in het Klimaatakkoord. 2018 was een mooi jaar voor elektrische auto’s (verkoop elektrische auto’s is verdubbeld ten opzichte van 2017), 2019 is veelbelovend en 2020 moet hét jaar van de elektrische auto worden.

Subsidie + bijtelling elektrische auto’s

Op dit moment stimuleert de overheid het elektrisch rijden door de fiscale voordelen voor de zakelijke rijder. Denk hierbij aan de MIA subsidie en aanschafsubsidies. In de toekomst wil de overheid ook gaan kijken naar de mogelijkheden om particulieren in aanmerking te laten komen voor subsidies voor elektrische auto’s. In de berekening wordt wel aangegeven dat de overheid elektrische auto’s niet over wil subsidiëren. Het is op dit moment nog niet duidelijk wat er gaat gebeuren met de bijtelling na 2020, MRB en BPM voor elektrische auto’s.

Tweedehands elektrische auto’s

De betrokken partijen willen ook gaan onderzoeken hoe zij het leasen van tweedehands elektrische auto’s kunnen stimuleren. Hiermee willen zij mensen die geen nieuwe elektrische auto willen kopen over de streep trekken.

Laadinfrastructuur in Nederland

Nederland is al vooroploper wat betreft het aantal laadpunten in Nederland, maar wil dit in de toekomst verder uitbreiden. De overheid heeft de ambitie om in 2030 het aantal beschikbare laadpunten in Nederland uit te breiden naar 1.8 miljoen. Bovendien willen de betrokken partijen ook de informatievoorziening over de locatie en beschikbaarheid en prijzen van de oplaadpunten optimaliseren.

Klimaatakkoord 2019 definitief mei/juni

Het Klimaatakkoord 2019 wacht nu op goedkeuring van het kabinet. De verwachting is dat het Klimaatakkoord medio mei/juni definitief ondertekend kan worden.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *