Hoe denk jij over elektrisch rijden? Geef je mening!

Nu de overheid elektrisch rijden volop stimuleert (door 4% bijtelling in plaats van de reguliere 22% bijtelling), de elektrische auto’s steeds beter worden (grotere actieradius & kortere laadtijd), merken we in Nederland dat steeds meer zakelijke rijders de overstap maken naar elektrisch rijden.

Geef je mening over elektrisch rijden

Hoe denk jij over elektrisch rijden? Wat zijn jouw behoeften? Wat zie jij aan kansen en onmogelijkheden? Praat mee en geef je mening. De resultaten verwerken we (anoniem natuurlijk, we vragen niet om persoonsgegevens)  weer in een artikel op Leaseblog. Daarnaast help je hiermee derdejaars student Commerciële Economie Kevin van Veen, die dit gebruikt als studieopdracht voor zijn opleiding aan de Stenden Hogeschool.

Geef je mening over elektrisch rijden en doe mee aan het onderzoek!

6 reacties

  1. P.H.Mink op zegt:

    het vriest -20 , je staat 2 uur in de file met vrouw en kinderen, 120 kilometer van huis.Achter je staan nog een zestal gelijkwaardige voertuigen. oeps,geen accu power meer en de eerste laadpaal 65 kilometer ver. gelukkig zijn er nog brandstof autos te koop.

  2. Alain op zegt:

    Op zich ben ik voorstander van elektrisch rijden. Zeer zeker. EDOCH!
    Buiten de gekende nadelen als klein rijbereik, lange laadtijd, te stil, te weinig laadpalen,… zijn er echter nog nadelen aan elektrisch rijden, die vaak vergeten worden.
    – Wat heel af en toe wel eens wordt vernoemd, maar door overijverige groene jongens (of meiden 😉 ) wel eens wordt vergeten is dat de productie van de accu’s voor elektrische wagens erg vervuilend is. In verhouding tot het aantal gereden kilometer zou dit nog mee vallen, maar rijd je zeer weinig -zoals ik- dan ben je dus vervuilender met een elektrische wagen!!! Jaja.

    – De accu’s voor elektrische wagens zijn zeer duur en moeten na 2 à 3, max na 6 jaar (bij weinig rijden) vervangen worden. Afgezien van de prijs is de verwerking van deze batterijen ook nog niet op punt. Vermits ze niet totaal kunnen gerecycleerd worden vergroten ze (deels) de afvalberg.

    – Ten laatste, een punt dat nooit wordt vernoemd. Als we met zijn allen elektrisch gaan fietsen of “autoen” hebben we veel meer elektriciteit nodig. Zoveel dat de capaciteit van het Europese netwerk dat niet aankan. Bovendien is het onmogelijk om al deze elektriciteit ecologisch op te wekken. Dat zou betekenen dat we terug vervuilende gas-, steen-, of bruinkoolcentrales moeten bouwen. Niet echt milieuvriendelijk. Of we moeten kerncentrales bouwen,die zelfs als het thoriumcentrales zijn, kernafval produceren waar nog steeds geen afdoende praktische oplossing voor bestaat.

    Tot deze er een oplossing gevonden is voor AL deze problemen zullen we dus niet anders kunnen dan nog even brandstofmotoren gebruiken. Doe intussentijd zoals ik en doe (bijna) alles met de fiets. 🙂

    Groeten uit Antwerpen

  3. Geert op zegt:

    Net in het bezit van een 100% elektrische auto (Renault Zoe).
    Heerlijk. Het bereik van de auto is groot genoeg om onafhankelijk te zijn van opladen onderweg, ècht lange afstanden daargelaten.
    Elektrisch rijden is heerlijk stil, rustgevend en guilt-free naar de komende generaties.

    Kinderziektes waar ik tegenaan loop:

    – Het ontbreekt aan één centrale lijn. Ik wil met één laadpas, van een willekeurige aanbieder, gewoon Europawijd overal kunnen laden, zoals ik ook met één pinpas van een willekeurige bank overal kan betalen. Hoe de aanbieder van mijn laadpas dat dan weer verrekent met de eigenaar van de paal, zal mij als gebruiker worst wezen. Nu werkt deze ene pas niet op die ene paal, maar wel op die andere; alsof je bijvoorbeeld met een pasje van de Rabobank wel kan pinnen bij de AH, maar niet bij de IKEA (daarvoor moet je dan een ABN-AMRO-pasje hebben maar die doet het dan weer niet bij de bibliotheek).

    – Het ontbreekt ook aan één duidelijke app die vanuit één leidinggevende database (bijvoorbeeld die van oplaadpalen.nl) gewoon laat zien waar oplaadpalen staan, en of ze in gebruik zijn. Ik vind dat de overheid, de ANWB of zo’n soort partij hierbij het voortouw moet nemen. Beter nog: Google (die weten tenslotte alles). Zelf navigeer ik op Google Maps en het zou dan zo handig zijn als je gewoon een kaartlaag zou kunnen aanzetten met daarop alle laadpaaltjes. Maar helaas.

    – De NEDC-norm doet meer kwaad dan goed. Als ik de buurman vertel dat mijn auto in werkelijkheid maar half zo ver kan als de NEDC-norm vertelt, gaat hij nooit elektrisch rijden. Dieselgate was er niks bij.

    – Als elektrisch rijder ben je over het algemeen niet meer welkom bij tankstations, behalve natuurlijk als er zo’n fijne Fastned laadplek is. Ik vind dat de overheid enkele elektrische (snel)laadpunten verplicht moet stellen bij elk tankstation, met als gevolg dat ook de geitewollen sokken die niet meer komen tanken, toch weer massaal koffie komen drinken en broodjes komen kopen.
    Laden duurt tenslotte langer dan tanken en daarin zit een horeca-verdienmodel.

    – Er moet een gentlemans agreement (of wetgeving) komen die zegt dat als je niet laadt (of klaar bent met laden), je je auto weghaalt bij de laadplek. Ik kom te vaak op plekken waarbij een paar grote leasebakken met hooguit 40 km elektrisch bereik, een hele werkdag de laadplek bezet houden die ik als 100% elektrisch rijder heel hard nodig heb.
    De blauwe parkeerschijf mag voor mij gewoon van toepassing worden op alle openbare laadplekken.

  4. Sinds kort ben ik in het bezit van een (nieuwe) Tesla Model S 75D (75 kWh). De hoofdreden van mijn overstap naar deze mooie auto zijn de vele fiscale voordelen dat elektrisch rijden momenteel heeft. De kortere actieradius is een nadeel van de meeste elektrische auto’s ten opzichte van gelijkwaardige brandstof auto’s.

    Jammer dat in de praktijk de actieradius nog korter uitvalt dan de fabrieksspecificaties aangeven. Ondanks een rustige rijstijl in de CHILL modus met de elektro-bak haal je bij lange na niet de beloofde actieradius dat de fabrikant en verkoper je voorgespiegeld heeft.

    Volgens de website van Tesla is het NEDC bereik van de Tesla S 75D tot 490 km. Een volle accu in mijn auto (90% geladen bij een supercharger) geeft de batterij-indicator maar amper 380 km aan. Met een normale rijstijl in het overige (normale) spitsverkeer is 1 gemiddelde elektrische kilometer echter maar amper 650 afgelegde metertjes. De werkelijke actieradius volgens je teller is dus maar maximaal 250 kilometer. Als je van lekker doorrijden houdt krimpt de actieradius van de Tesla zelfs tot 200 kilometer!

    Volgens de laatste nieuwsberichten halen alle elektrische auto’s de opgegeven actieradius niet!

  5. Reint Beunk op zegt:

    Elektrisch rijden: Mijn mening:

    Op dit moment rijd ik een oude diesel af, geen afschrijving meer, maar wel met een dure wegenbelasting bij te weinig kilometers.
    De intentie is, om straks een elektrische auto te gaan rijden. Heb zonnepanelen en daarom geïnteresseerd in opslag van energie, niet in thuisaccu’s, maar in een EV.

    Met de wetenschap dat: -salderen eens eindig is, -slechts 17% van de zonnestroom nu direct in huis gebruikt wordt, -een auto meer dan 90% stilstaat, is V2G en V2H (dus bi-directioneel laden) mijn wens.
    Maar dan niet met de overheid, de netwerkbeheerder of de energie leverancier als de dominerende partij. Die zijn immers alleen maar bezig met belasting innen of bang hun verdienmodel te verliezen.

    Een huishouding die gemiddeld 3500 kWh per jaar verbruikt (ca. 10 kWh per dag) kan met 5 kWh de nacht doorkomen, dat kan uit elke EV accu getrokken worden zonder aan mobiliteit in te boeten.
    (Ook verwarmingskosten spelen een grote rol, maar laat ik even buiten dit verhaal)
    De gemiddelde Nederlander rijdt niet meer dan 50 tot 100 km per dag en zeker een pensionada niet. Behoudens vakanties is actie-radius-vrees voor mij geen item.
    Dat laatste kan ook anders ingevuld worden.

    Er wordt ons beloofd dat met energie opslag, het directe verbruik aan zonnestroom naar 70% kan stijgen.

    Mijn ideale elektrische auto heeft de DC lader en een omvormer onboard. En hoort altijd aangekoppeld te staan, met een DC-lader aan de zonnepanelen en met wisselstroom naar de huis-installatie of die van de werkgever. (met kabels of draadloos). Pas bij overschot wordt aan het NET geleverd.

    De alliantie Nissan, Renault en Mitsubishi is daar al volop mee bezig. En ook Robin Berg van LomboxNet (We drive Solar). Het lijkt er alleen op dat in Nederland dit systeem wordt tegengewerkt om de bovengenoemde redenen.
    Bij de te verwachten snelle toename van elektrische auto’s, is het voorkomen, dat bij thuiskomst ’s avonds alle EV rijders hun auto’s gelijktijdig aan het NET laden, de beste oplossing. Daarmee worden grote investeringen in het elektriciteitsnet overbodig. Ook grote Solar-parken zijn daarbij m.i. overbodige dominante initiatieven. Er zijn nog geschikte daken genoeg.

    Uiteindelijk zal niet de uitstoot van fossiele brandstof doorslaggevend zijn, maar de kostprijs van energie als accu’s en solarstroom snel goedkoper worden. En natuurlijk de significant lagere onderhoudskosten bij EV’s. Daarin komt geen ommekeer, alleen de overheid en marktpartijen remmen de innovatie.

    Auteur: 69 jaar en fan van de lezingen van Tony Seba (Clean Disruption) te vinden op YouTube

  6. Arjan Pot op zegt:

    Op dit moment rijd ik een diesel met 14% bijtelling. Electrisch rijden heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

    Het beeld dat ik op dit moment heb met volledig electrisch rijden is dat het discipline vraagt om je auto opgeladen te hebben, zodat je niet verplicht wordt onderweg op te laden. Met daarbij het risico dat je bij afspraken of onvoorziene wendingen in de planning, je daar nadeel van ondervindt.

    Ook zie ik een nadeel in het niet kunnen rijden met een kar of caravan.

    De overstap naar electrisch zie ik dan ook als het minder flexibel zijn. Het imago en milieu aspect zie ik wel als pro, maar opzichzelf nog niet voldoende compensatie voor het bijkomende nadeel. Wanneer het electrisch rijden gestimuleerd wordt door een aantrekkelijke bijtelling, zal ik wel interesse hebben voor een overstap.

    Wanneer de leasemaatschappij dan nog eens meedenkt om in de vakantieperiode een familie-auto ter beschikking te stellen die een caravan of kar kan trekken, zijn we helemaal rond 🙂

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *