BMW introduceert inductielaadsysteem voor plug-in hybride auto’s

Net zoals het tanken van een conventionele auto is het opladen een belangrijk onderdeel voor mensen die in een elektrische of plug-in hybride auto rijden. Als elektrische rijder ben je niet meer anders gewend dan je stekker te gebruiken om je elektrische of plug-in hybride auto op te laden. Hoe fijn zou het zijn als de stekker helemaal overbodig zou zijn. Automerken en bedrijven zijn continu bezig om het elektrisch rijden nog gemakkelijker te maken. BMW speelt in op deze trend en introduceert het ‘BMW Wireless Charging’. Een inductielaadsysteem waarbij je een plug-in hybride auto onder een inductielaadstation in de garage of buiten kunt opladen. In juli start BMW met de productie van het inductielaadsysteem.

BMW ontwikkelt inductielaadsysteem

BMW heeft een duidelijke visie voor ogen: haar positie op het gebied van elektrische mobiliteit versterken. Met deze gedachte heeft BMW een primeur te pakken. In juli start het automerk met de productie van het zogeheten ‘Wireless Charging’. Met deze nieuwe technologie kan de accu zonder kabels worden opgeladen. Het systeem werkt in principe hetzelfde als de inductielaadtechniek die wordt gebruikt voor het opladen van je smartphone. Het inductielaadsysteem bestaat uit twee componenten. De zogeheten Ground Plate Module (GroundPad). De auto moet onder de GPM staan en kan bijvoorbeeld buiten of in de garage geïnstalleerd worden. Zodra de auto hieronder staat begint het laden. Het tweede component is de CarPad (CPM) en wordt onder de auto geïnstalleerd. De GroundPad wekt een magnetisch veld op en de CarPad zorgt voor het elektrische stroom waardoor de accu kan worden opgeladen.

Prijs inductielaadsysteem

Met deze nieuwe technologie wil BMW het gebruikersgemak van het opladen nog makkelijker maken. Je zet de plug-in hybride auto onder de GroundPad, de bestuurder drukt op de startknop en het opladen begint. Zodra de auto volledig is opgeladen stopt het laadsysteem automatisch. BMW Wireless Charging is in eerste instantie een optie voor de BMW 530e iPerformance. Het inductielaadsysteem heeft een capaciteit van 3,2 kW, wat betekent dat de BMW 530e iPerformance in ongeveer 3,5 uur weer volledig is opgeladen.

De prijs van de CarPad bedraagt 950 euro en voor de GroundPad betaal je 2380 euro. Het inductielaadsysteem wordt eerst in Duitsland uitgerold en zal daarna leverbaar zijn in het Verenigd Koninkrijk, de VS, Japan, China en in Nederland. In juli start BMW met de productie van het inductielaadsyteem. Wij kunnen niet wachten totdat het inductielaadsysteem in Nederland wordt geïntroduceerd.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *