Wat je moet weten over de productievertraging van de Tesla Model 3

Verwacht je dat jouw gereserveerde Tesla Model 3 begin 2018 op de stoep staat? Dan kun je weleens van een koude kermis thuiskomen. Van de beloofde 1500 exemplaren, zijn er afgelopen maand slechts 300 gemaakt. De prognose van twintigduizend Model 3’s per maand in december, kan waarschijnlijk ook wel de prullenmand in. Tesla verkeert in ‘productiehel’. Zelfs de voorzichtige prognose, in combinatie met de vele slagen om de arm, blijken onvoldoende. Dat terwijl er inmiddels bijna 500 duizend van de Model 3 gereserveerd zijn. Je kan je afvragen waarom Tesla zoveel moeite heeft met de massaproductie van een auto, ze hebben toch al jaren ervaring met de productie van de Model S en X? In dit artikel praten we je bij over de vertraging bij het Amerikaanse automerk.

Grootste vraag ooit

De productieproblemen bij Tesla moeten we in perspectief zien. Tesla heeft namelijk op zowel de Model S als de X niet zoveel reserveringen gehad als op de Model 3. Het merk produceert nu ongeveer 100.000 auto’s per jaar en dat is voorlopig voldoende om vlot aan de vraag te kunnen voldoen. Voor de Model 3 is dat heel anders, daarvan zijn er gelijk velen gereserveerd. De productie moet dus in een relatief korte periode enorm opgeschaald worden. Dit was voor de Model S en de Model X niet nodig. Daarnaast is de Model 3 een compleet nieuwe auto. Er kan bijna niets gebruikt worden uit de reeds bestaande modellen. Andere merken doen dat vaak wel, ook als ze een nieuw model introduceren. Alles moet dus nog ‘gemaakt’ worden en hiervoor moeten eerst de beste toeleveranciers gekozen worden. Een enorm tijdrovende klus.

Model 3 als productietest

De Model 3 is niet alleen een elektrische auto voor de massa. Het is een ook grote testcase voor Tesla’s productielijn. Tot nu toe is eigenlijk geen enkele autofabrikant erin geslaagd gelijk aan de grote vraag van elektrische auto’s te voldoen. Tesla wil dat met de Model 3 wel kunnen. De auto bestaat daarom uit zo weinig mogelijk ‘losse’ onderdelen en de productielijn is compleet ingericht om kostenefficiënt te kunnen werken. Deze manier van productie voor elektrische auto’s is echter dusdanig nieuw, dat Tesla grote moeite heeft om de productie snel op te schalen. Het proces om de hele productie onder de knie te krijgen blijkt enorm tijdrovend en ingewikkeld. Zo ingewikkeld zelfs dat de 300 gebouwde Model 3’s helemaal met de hand zijn gemaakt.

Onderschatting

Tesla heeft de grote vraag naar de Model 3 behoorlijk onderschat. Zoveel zelfs dat CEO, Elon Musk adviseert om een Model S te bestellen in plaats van de Model 3. Daarnaast heeft Musk al aangegeven dat reserveringen die nu gedaan worden, niet eerder geleverd kunnen worden dan 2019. Het is te hopen dat Tesla de productie van de Model 3 snel kan ophogen en dat de vraag enigszins afneemt, zodat ze ook daadwerkelijk kunnen gaan leveren. Het is nu helaas nog zo dat de elektrische auto voor de massa op dit moment nog slechts beschikbaar is voor de ‘happy few’.

Hier kun je de Tesla model 3 reserveren

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *