Prinsjesdag, wat betekent dit voor de zakelijke rijder in 2021?

Het programma van Prinsjesdag 2020 verliep dit jaar nét even iets anders dan we gewend zijn. Tijdens Prinsjesdag deelde Koning Willem-Alexander de belangrijkste plannen van de regering voor het komende jaar. Ook voor de zakelijke rijder is Prinsjesdag een belangrijk moment. In dit artikel zetten we de belangrijkste plannen uiteen die relevant zijn voor de zakelijke rijder.

Fiscale bijtelling voor zakelijk leasen verandert in 2021

In het Klimaatakkoord is naar voren gekomen dat de bijtelling voor volledig elektrische auto’s per 1 januari 2021 wijzigt van 8% naar 12% (fiscale waarde tot 40.000 euro). Naar verwachting zullen de levertijden richting het einde van het jaar weer oplopen vanwege deze wijziging. Hierdoor stijgt in de laatste periode van het jaar de vraag naar elektrische auto’s. Ondanks de verhoging, is het alsnog fiscaal voordeliger om voor een elektrische auto te kiezen dan voor een brandstofauto. 

Ben je benieuwd wat je voor een elektrische auto betaalt in 2020? En wat je in 2021 aan bijtelling gaat betalen voor een elektrische auto? Reken het uit met onze calculator. Je kunt op jaarbasis namelijk behoorlijk besparen!

Inkomstenbelasting lager in 2021

Met ingang van 1 januari 2021 gaat de loonbelasting iets omlaag. Het basistarief in de inkomstenbelasting daalt in 2021 van 37,35% naar 37,10%. Dit tarief geldt voor inkomens tot € 68.507 euro.

Wat betekent dit exact voor de zakelijke rijder? Nederland kent twee belastingschijven. Het tarief tot een inkomen van 68.507 is 37,35% in 2020. Voor het deel van het inkomen boven de 68.507 geldt een tarief van 49,50% in 2020.

Deze wijziging heeft ook gevolgen voor de bijtelling. Je nettobijtelling wordt namelijk berekend op basis van je inkomen. Je betaalt weliswaar meer bijtelling in 2021, maar de inkomstenbelasting gaat daarentegen wel iets naar beneden.

Co2-grenzen en BPM tarieven aangescherpt per 1 januari 2021

De overheid stimuleert het elektrisch rijden. Daarom heeft de overheid besloten om de CO2-grenzen en de tarieven in de bpm per 1 januari 2021 aan te scherpen. In 2020 geldt een CO2-norm van 95 gram uitstoot per kilometer voor personenauto’s. De overheid heeft vastgesteld dat iedere nieuwe verkochte auto in Europa per 1 januari 2021 hieraan moet voldoen. De CO2-uitstoot bepaalt de bpm (aanschafbelasting van personenauto’s en motorrijwielen). In bovenstaand kolom is uitgebreid beschreven hoe je de belasting kunt berekenen.

Korting op bijtelling zonnecelauto’s vanaf 2021

Naast elektrische auto’s wil de overheid tevens milieuvriendelijke transportmiddelen stimuleren. Per 1 januari 2021 geldt een korting op de bijtelling over de hele catalogusprijs van zonnecelauto’s, oftewel een elektrische auto met zonnepanelen. De zonnepanelen moeten overigens wel een vermogen hebben van minimaal 1 kilowattpiek.

Verlenging verlaagd tarief openbare laadpalen

Tot het einde van 2022 wordt het verlaagde tarief voor energiebelasting en een nultarief voor de Opslag Duurzame Energie-en Klimaattransitie (ODE) verlengd voor openbare laadpalen van elektrische auto’s.

Nieuwe tarieven Opslag Duurzame Energie

Vanwege Klimaattransitie voor 2021 en 2022 zijn er nieuwe tarieven van Opslag Duurzame Energie (ODE) vastgesteld. Zie hieronder de nieuwe tarieven die per 1 januari 2021 gelden.

1 reactie

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *