Welk modelletje kiest u, meneer?

Puzzel

McKinsey en Bloomberg hebben er eind 2016 maar eens wat man-uren tegenaan gegooid. Wat gebeurt er als je alle trends bij elkaar optelt: EV, autonoom, sharing, verstedelijking, etc.? Moeilijke puzzel… Maar begint nu wel relevant te worden, als je bijvoorbeeld als gemeente overweegt weer een paar miljoen aan een nieuwe parkeergarage uit te geven. Is dat handig of binnenkort overbodig met autonoom rijdende auto’s overal in de stad?

Gezien al het werk dat er nu in Amsterdam en andere steden gebeurt geen slechte timing om dit nu te bekijken. Dus werd ik met een aantal anderen – met pizza en bier – een avond in een hok gestopt om mee te denken over scenario’s.

Modellen

Ze kwamen met drie modellen. Drie modellen voor mobiliteit in steden, en allemaal te verwachten in 2030. Het model voor jouw stad hangt af van factoren. Is er veel luchtvervuiling (Peking)? Rijden mensen in chaos of netjes (Delhi of Almere)? Wonen mensen dicht op elkaar en is parkeren duur/onmogelijk (Singapore)? Of juist ver uit elkaar (LA)?

Afhankelijk daarvan valt een stad in een categorie:
‘Schoon en gedeeld’ – we gaan allemaal rijden in elektrische deel/taxi busjes die door de stad rijden (voor drukke en ontwikkelende steden, met veel chaos)
‘Privaat autonoom’ – we houden allemaal een eigen auto, maar dan wel eentje vol met techniek en zelfrijdend (voor plekken waar je toch vaak je eigen auto nodig hebt vanwege de afstanden)
‘Seamless Mobility’ – we hebben we binnenkort allemaal geen auto meer en is OV, taxi, eigen auto, etc allemaal versmolten tot een vloot van vervoersmiddelen die klaar staan als jij dat wil (voor drukke steden in ontwikkelde landen)

In Nederland?

Mijn projectie voor Nederland in 2030? Ik zou denken dat er vooral in het centrum van de 4 grote steden een hoop gaat veranderen. Een groot gedeelte van de mensen die helemaal geen eigen auto meer wil hebben. Nu al zijn in veel steden wereldwijd steeds meer jongeren die helemaal geen rijbewijs meer hebben. Wat dan wel? Veel Uber-achtige taxi’s, veel deelauto’s (die liefst naar je toe komen rijden), nieuwe deel-taxi busjes op drukke routes, goede OV verbindingen voor de lange afstanden.

En in de plekken buiten het centrum van de grote steden? Ik denk dat het model van Privaat Autonoom wel zou kunnen kloppen. Wel een eigen auto, maar gedeeld met iedereen die hem ook wil gebruiken. Dus een hoop minder tweede auto’s, en een hoop deelauto’s in woonwijken en steden buiten de Randstad.

Meer auto’s?

Een mooi stuk van de discussie ging over de vraag of met alle veranderingen er nu meer of minder auto’s op de weg zouden komen. Minder als je meer ritten met elkaar gaat delen. Maar meer als je meer vraag krijgt, bijvoorbeeld van ouderen en kinderen die nu opeens wel zelf mobiel worden in een zelfrijdende auto. Lastig te bepalen, maar misschien gaat het net als met elke nieuwe technologie: als het technisch kan dan gaan mensen er steeds meer gebruikt van maken…

En willen mensen hun auto ooit kwijt? Vast wel. Maar niet omdat mensen ‘minder auto’ accepteren, maar omdat ze met delen ‘meer auto’ krijgen. De nieuwste, de handigste, de goedkoopste, de coolste – degene die je op dat moment wil hebben.

Over Ritsaart

Ritsaart van Montfrans (44) heeft in 2009 The New Motion opgericht. The New Motion biedt laadoplossingen voor elektrische auto’s thuis, op kantoor en onderweg. The New Motion heeft ruim 25.000 slimme laadpunten in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, UK, Noorwegen en Maleisië in beheer. Een eigen laadpas en een app completeren de dienstverlening: klanten kunnen hiermee ook op openbare laadpunten laden.

 

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.