Ondertussen in het buitenland

“If you go to Silicon Valley now, about 50% of the ventures have something with ‘mobility’ in their name – 50%…”, aldus Ian Robertson, de Sales & Marketing baas van BMW. Dat mobiliteit de komende jaren flink gaat veranderen wisten we al, maar in the Valley zijn ze het ook echt aan het doen.

In Nederland zijn we nog niet op snelheid gekomen lijkt het. De spannendste deal lijkt nu de verkoop van Athlon te zijn, volgens het FD zou dit rond de 750 miljoen euro op kunnen brengen. Nog geen ‘Unicorn’ van 1 miljard dus, om maar even in Silicon Valley termen te blijven. Er zijn wel allerlei nieuwe mobiliteit startups in Nederland, maar een echte Europees- of Wereldkampioen lijkt er nu nog niet tussen te zitten.

Blabla

In het buitenland breken er al wel partijen door. De bekendste mobility-Unicorn is natuurlijk Uber, deze week in het nieuws omdat ze weer 3,5 miljard ophaalden van een nieuwe aandeelhouder. En op een waardering van meer dan 60 miljard hoefden ze daar niet eens zoveel aandelen voor uit te geven. Maar naast Uber zijn er ook anderen die hard gaan. Neem Blablacar bijvoorbeeld, een Europese mobility-Unicorn. Een paar jaar geleden waren de meeste mensen zeer sceptisch over de potentie van het delen van je auto met lifters. Hoeveel mensen willen dat nou, en hoe ga je er ooit geld mee verdienen? Maar, inmiddels vervoert Blablacar meer dan 10 miljoen mensen per kwartaal, hebben ze 30 miljoen leden in 22 landen, en groeien ze hard door. Dan lijken 250.000 auto’s van Athlon opeens helemaal niet zoveel.

Gebakken lucht?

Maar is het niet allemaal gebakken lucht? Gaat er echt geld verdiend worden door deze bedrijven? De investeerders die achter de nieuwe bedrijven als Blablacar staan, staan er niet bekend om dat ze slechte investeringen doen. Voordat ze zich op mobiliteit gingen richten waren Index Ventures, Accel en Andreessen Horowitz al bezig met Facebook,  Airbnb, Nest, Oculus, etc. Meestal slagen hun ventures erin om producten op de markt te brengen die mensen echt waarderen, hebben ze goed schaalbare business modellen, en trekken ze top-teams aan om het plan uit te voeren. En aan geld voor de groei is er dan geen gebrek.

Comma.ai

Neem bijvoorbeeld de laatste investering van Andreessen Horowitz in het bedrijfje ‘Comma.ai’. Nou ja bedrijfje, het is eigenlijk de hacker Georg Hotz die in 1 maand in zijn garage (serieus..!) een zelfrijdende auto ontwikkelde. Met behulp van LIDAR, veel software, en allerlei andere sensoren in de auto. Nu is Andreessen Horowitz erin gestapt en is iedereen benieuwd naar welke innovatie er nu op de markt gaat komen. In de Valley kan dat in ieder geval van alles zijn, met alle aanwezige tech, geld, netwerk en ervaren ondernemers zou het zomaar weer iets baanbrekends kunnen zijn. Het eerste plan is een retrofit kit met zes camera’s om van bestaande auto’s een zelfrijdende auto te maken, inclusief de software voor USD 1,000…

De bedrijven met wie we vroeger zaken deden

Tesla, Uber, Blabla, Yourmechanic, Comma.ai, etc. Gebruiken we in Nederland over een paar jaar hun apps en producten iedere dag? En zijn we dan vergeten met welke dealers, leasemaatschappijen en taxi’s we in het verleden ook al weer zaken deden?

Ritsaart van Montfrans

Over Ritsaart

Ritsaart van Montfrans (44) heeft in 2009 The New Motion opgericht. The New Motion biedt laadoplossingen voor elektrische auto’s thuis, op kantoor en onderweg. The New Motion heeft ruim 25.000 slimme laadpunten in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, UK, Noorwegen en Maleisië in beheer. Een eigen laadpas en een app completeren de dienstverlening: klanten kunnen hiermee ook op openbare laadpunten laden.

Voor LeaseBlog schrijft hij enkele columns, gericht op nieuwe ontwikkelingen en elektrisch rijden.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *