X

Hoelang blijft Tesla het boegbeeld van elektrisch rijden?

De wet van de remmende voorsprong is al ruim 80 jaar oud, maar ook nu weer ontzettend relevant. Jarenlang is er door Tesla een  goed werkend model neergezet voor elektrisch rijden. Nu lijkt het erop dat andere merken aan zet zijn, en gaan onder andere Ford en Volkswagen vol inzetten op elektrisch rijden. Bovendien draaien de eerste FastNed installaties break-even. Gaat Tesla zijn voorsprong verliezen?

Klinkt interessant, maar toch zal het nog wel even duren voordat Tesla ingehaald gaat worden door de concurrenten. Het gehele Tesla plaatje is zo vernuftig dat niet veel merken hier snel een antwoord op kunnen geven. Zodra je een Tesla aangeschaft hebt, kun je exclusief gebruik maken van de eigen infrastructuur van het merk. Die superchargers zijn sneller dan die van de concurrenten en werken beter. Andere merken bieden wel elektrische auto’s aan, maar geen eigen infrastructuur. En dus ben je geheel overgeleverd aan laadpalen van derden, waar je bovendien pasjes voor moet gebruiken en niet zomaar kan inpluggen.

Toch heeft de concurrentie ook niet stilgezeten en lijkt het erop dat Tesla voornamelijk gaat worden afgetroefd op aanschafprijs. Merken als Volkswagen gaan namelijk niet alleen nieuwe, geheel elektrische, modellen op de markt zetten, bestaande modellen krijgen ook elektrische aandrijving. Dat scheelt ontwikkelingskosten. De prijs wordt nog verder gedrukt door het delen van technologie. Omdat PSA (Peugeot, Citroën) Opel heeft overgenomen hoeft het niet zelf te investeren in ingewikkelde technologieën en kan het gebruik maken van de expertise van Opel. Deze ontwikkelingen in de markt, leiden er toe dat de elektrische auto steeds beter én goedkoper wordt.

Urgentie en verantwoordelijkheidsgevoel heeft er ook voor gezorgd dat verschillende merken versneld gaan inzetten op EV. Zo heeft Volkswagen, na de gehele sjoemelsoftware-affaire, besloten dat het tijdperk van fossiele brandstoffen wat hen betreft voorbij is. Het gevolg is een aankondiging dat er 30 elektrische Volkswagen modellen beschikbaar moeten zijn in 2025. Volkswagen is niet de enige, ook Mercedes, Ford en meer exotische merken als Jaguar en Bentley hebben elektrische auto’s aangekondigd.

Laadinfrastructuur

Opladen net zo gemakkelijk als tanken. Dat zou de standaard moeten zijn en zou de verkoopaantallen kunnen stuwen. Tesla komt dicht in de buurt van dit ideaalbeeld, maar voor de elektrische auto’s van andere merken zijn laadtijden van ruim 2 uur helaas nog steeds een realiteit. Bij de snelladers aan de snelweg is het in sommige gevallen niet eens mogelijk om met alle merken te laden. Daarnaast is het maar hopen dat de juiste adapter aanwezig is en dat je de juiste betaalmiddelen bij je hebt. Kortom, hier valt nog veel te leren van Tesla. De nieuwe modellen van het Amerikaanse merk, rekenen zelfs helemaal autonoom af. Geen last van pasjes of laadpalen die het niet doen dus, maar een kwestie van inpluggen en laden.

Net als de ontwikkeling op het gebied van opladers voor de mobiele telefoon, zou ook het elektrische laden voor auto’s één norm moeten hebben. Voor de mobiele telefoon is dit zelfs wettelijk vastgelegd. Komt er ook zo’n regeling voor EV-auto’s, dan zouden laadpalen met universele kabels kunnen worden uitgerust en kunnen er in elke auto dezelfde oplaad-systemen worden gebruikt. Gebeurt dit niet, dan zou het weleens een realiteit kunnen worden dat er naast Tesla’s superchargers ook speciale laders van andere merken komen. Er ontstaat dan een wildgroei aan verschillende laadstations. Gelukkig hebben meerdere merken al aangegeven gezamenlijk naar de toekomst te kijken voor wat betreft een universele laad infrastructuur. De juiste stap voorwaarts!

Meer rijden, minder auto’s

Een andere realiteit is het feit dat jonge mensen in de stad steeds minder geïnteresseerd zijn in de aanschaf van een auto. Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat jongeren meer rijden, in minder auto’s. Het zogenaamde ‘Auto-delen’ is nu al onderdeel van de infrastructuur. Elektrisch rijden past daarbij uitstekend in het plaatje. EV-auto’s behoeven nauwelijks onderhoud en kunnen tijdens stilstand worden opgeladen. Een aantal Nederlandse gemeentes zijn nu al speciale autodeel plaatsen aan het inrichten, compleet met laadpalen. Renault biedt zelfs al diensten aan om gezamenlijk een elektrische auto te kunnen kopen. De verwachting is dat de verkoop van elektrische auto’s hierdoor in de komende jaren verder zullen toenemen.

Hoe lang zal het duren voordat Tesla van de troon wordt gestoten als top producent van de elektrische auto? Dat is erg afhankelijk van het succes van de nieuwe Model 3, die moet opboksen tegen de Opel Ampera E, de vernieuwde ZOE en nog een aantal concurrenten. Anders dan een aantal jaren geleden, hebben mensen nu echt wat te kiezen en is Tesla niet de enige goede keuze.

De wet van de remmende voorsprong, voor de consument een uitstekende ontwikkeling!

Inschrijven nieuwsbrief

Categories: Blog
Alexander Boon:
Related Post