X

Verkoopcijfers auto-industrie na eerste halfjaar

Vanwege het coronavirus verliep het afgelopen halfjaar heel anders dan verwacht. Het thuiswerken werd de nieuwe standaard, dus een auto kopen of leasen was minder noodzakelijk. Dit zie je terug in de cijfers. In het eerste halfjaar van 2020 zijn er in totaal 158.155 auto’s op kenteken gezet. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar zijn de registraties met 39,2% gedaald. De verkoopcijfers zijn in de afgelopen maanden dus fors gedaald.

We zijn nu een paar maanden verder, de maatregelen zijn versoepeld: Hoe gaat het nu met de auto-industrie? In dit artikel blikken we terug op de verkoopcijfers van het afgelopen halfjaar.

Verkoopcijfers auto januari tot juni 2020

Het is een feit dat de coronacrisis ook een flinke impact heeft gehad op de automerken. Als we kijken naar de verkoopcijfers van het afgelopen jaar, dan zijn deze vanaf begin januari enorm teruggelopen. Het gaat met name om de maanden maart, april en mei. In januari 2020 zijn er in totaal 44.016 auto’s nieuw geregistreerd. In februari en maart lag dit aantal rond de 29.000 auto’s en in april zijn er slechts 15.322 auto’s op kenteken gezet. Toch trekt het langzamerhand weer aan. In juni zijn er in totaal 24.926 auto’s nieuw geregistreerd. Een forse toename ten opzichte van mei, waarin er slechts 14.854 registraties waren.

Bestverkochte automerken in het afgelopen halfjaar

De bestverkochte merken zijn Volkswagen, Kia, Opel en Peugeot. Volkswagen heeft zijn succes met name te danken aan de populaire modellen zoals de Volkswagen Polo en Volkswagen Golf. Voor Kia is de Kia e-Niro hét succesmodel. Bijna de helft van de verkochte Kia’s was een Kia e-Niro (5.143).

Verkoopcijfers Kia

Een coronacrisis of niet, Kia heeft het eerlijk gezegd nog niet eens zo slecht gedaan. Kia is een van de weinige automerken die geen daling laat zien in het afgelopen halfjaar. Als je de verkoopcijfers bekijkt van vorig jaar, dan is het aantal gemiddeld gezien zelfs toegenomen. In het eerste halfjaar van 2019 zijn er in totaal 11.516 modellen geregistreerd. Inmiddels staat het aantal op 13.649 Kia’s in 2020.

Verkoopcijfers Tesla

Opvallend zijn de verkoopcijfers van Tesla. Deze zijn fors gedaald in 2020. In januari werden er slechts 165 Tesla’s geregistreerd, terwijl er in december 2019 maar liefst 12.482 Tesla’s zijn geregistreerd. Uiteraard is dit grotendeels te verklaren vanwege de bijtellingsregels die in 2020 zijn verdubbeld van 4% naar 8%. Ondanks de forse daling in januari 2020, doet Tesla het beter dan vorig jaar omstreeks dezelfde tijd. In januari 2019 waren er bijvoorbeeld slechts 63 Tesla’s geregistreerd, houdt er hierbij rekening mee dat de Model 3 pas vanaf februari 2019 in Nederland te verkrijgen was.

Top 5 meest populaire leaseauto’s

Afgelopen maand was met name de Opel Corsa zeer populair onder de zakelijke rijder. Gevolgd door de Kia Niro en de Ford Focus. In het overzicht hieronder de top 5 meest populaire leaseauto’s in juni 2020.

  1. Opel Corsa (681)
  2. Kia Niro (679)
  3. Ford Focus (663)
  4. Tesla Model 3 (564)
  5. Hyundai Kona (563)

Top 5 meest populaire elektrische leaseauto’s

Met 718 nieuwregistraties was de Tesla Model 3 de bestverkochte elektrische auto in juni. De Kia e-Niro volgt met 541 nieuwregistraties. Afgelopen maand zijn er in totaal 2.822 elektrische auto’s verkocht. In het overzicht hieronder zetten we de top 5 meest populaire elektrische auto’s voor je op een rijtje.

  1. Tesla Model 3 (718)
  2. Kia e-Niro (541)
  3. Hyundai Kona Electric (325)
  4. Volkswagen e-Golf (300)
  5. MG ZS EV (156)

Hoe nu verder?

Aan de hand van de verkoopcijfers zou je kunnen zeggen dat de interesse en met name het vertrouwen in het kopen of leasen van een auto weer toeneemt. Toch zijn we er nog lang niet en zal deze bijzondere tijd een zeker nog een nasleep hebben op de auto-industrie. Zo waren fabrieken lange tijd gesloten, waardoor de levertijden van nieuwe auto’s behoorlijk zijn opgelopen.

Categories: Algemeen
Tjillie Sikkema: In december 2017 is Tjillie begonnen als marketeer bij Mobility Service Nederland. Zij is onder andere verantwoordelijk voor de PR & communicatie, (online) marketingcampagnes van onze verschillende labels, social media kanalen, e-mailmarketing en tot slot blogt en vlogt zij dagelijks voor Leaseblog.nl.
Related Post