Vanaf 2020 nieuwe BPM tabel, wat betekent dit voor de zakelijke rijder?

Op Prinsjesdag 2019 heeft het Kabinet de nieuwe WLTP-tabellen voor de BPM gepresenteerd. De nieuwe BPM-tabel gaat in vanaf 1 juli 2020. De BPM is (naast de BTW) de belasting die je betaalt voor een nieuwe auto. De hoogte van de belasting is afhankelijk van het aantal gram CO2-uitstoot. Hoe zit dit precies en wat betekent de nieuwe BPM-tabel concreet voor de zakelijke rijder?

WLTP-testmethode gevolgen voor BPM

BPM tarieven voor benzine en diesel 1 juli 2020 t/m 31 december 2020:

Sinds september 2018 wordt iedere nieuwe auto getest volgens de nieuwe WLTP-testmethode in plaats van de NEDC. Kort gezegd meet de WLPT-test het brandstofverbruik, CO2-uitstoot en geeft bij elektrische auto’s een realistisch beeld van de actieradius. Het doel van de nieuwe meetmethode is om de vergelijking tussen auto’s op basis van brandstofverbruik en CO2-uitstoot betrouwbaarder te maken. Dit betekent ook dat de WLTP invloed heeft op de hoogte van de BPM, omdat de BPM berekend wordt aan de hand van de CO2-uitstoot.

Gevolgen BPM-tabel voor zakelijke rijder

Uit onderzoek van de RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat een nieuwe auto gemiddeld 450 euro duurder wordt met ingang van de nieuwe BPM-tabel in juli 2020. Volgens een onderzoek van brancheverenigingen betalen autokopers vanaf 1 juli gemiddeld 200 miljoen euro teveel BPM. Gemiddeld gezien komt dat neer op een verhoging van 450 euro voor een nieuwe auto.

De nieuwe BPM-tabel heeft ook gevolgen voor de zakelijke rijder. Een zakelijke rijder betaalt bijtelling voor haar of zijn leaseauto. De bijtelling wordt vastgesteld op basis van de fiscale waarde van de auto. Als de BPM van een nieuwe auto gemiddeld gezien duurder wordt, dan betekent dit ook dat de zakelijke rijder meer bijtelling gaat betalen voor de leaseauto. Dit zou kunnen betekenen dat de zakelijke rijder minder keuze heeft, omdat de desbetreffende leaseauto niet meer binnen het budget valt.

Elektrische auto’s

Overigens heeft de BPM-tabel geen gevolgen voor de elektrische rijder. Een elektrische auto heeft immers geen CO2-uitstoot, dus hoeft hier ook geen BPM voor te betalen. Twijfel je om de overstap te maken naar een elektrische auto? Naast de lage bijtelling zou dit een extra stimulans kunnen zijn om de overstap te maken.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *