Elektrische auto met trekhaak: kan dat?

Met enige regelmaat druppelt bij ons de vraag binnen, of het ook mogelijk is om een elektrische auto te bestellen mét trekhaak. Immers, het is wel zo handig als de fietsendrager of zelfs de vouwwagen, caravan of paardentrailer ook achter de elektrische auto kan worden gekoppeld. Helaas beschikken de meeste elektrische auto’s niet over de mogelijkheid om een trekhaak te bevestigen.

Uitzondering is de Tesla model X. De Tesla model X is standaard voorzien van een trekhaak, die geschikt is voor het trekken van maximaal 2250kg (afhankelijk van je velgmaat). Ook de Jaguar I-PACE (die halverwege / eind 2018 wordt geleverd) kan worden voorzien van een trekhaak. Echter kun je met de Jaguar I-PACE maar maximaal 750kg geremd met de auto trekken.

Ook krijgen wij regelmatig de vraag binnen of het mogelijk is om de Hyundai Kona Electric te voorzien van een trekhaak. Om bijvoorbeeld fietsen mee te vervoeren. Vanaf dit moment is het mogelijk om een fietsendrager voor de Hyundai Kona Electric te bestellen. De fietsendrager voor de volledig elektrische auto bestaat uit drie onderdelen. Een fietsdrager met montagebeugel, een kabelset en tot slot een fietsendrager. De fietsendrager voor de Hyundai Kona Electric bestaat uit een trekhaak met afneembare kogel.

De prijs voor een fietsendrager voor de Hyundai Kona Electric komt neer op 1.349 euro (inclusief montagetijd).

Onder de Renault ZOE, de BMW I3, de Opel Ampera-e, de Nissan Leaf, de Tesla model S en de Hyundai IONIQ electric mag geen trekhaak worden bevestigd. Onder de Renault Kangoo Z.E. mag tenslotte wel een trekhaak worden bevestigd, maar dan geldt een maximaal trekgewicht van slechts 374kg (voor de L1) en 322kg (voor de L2).

Wat betreft vermogen zouden elektrische auto’s prima een trekhaak kunnen hebben. Er zijn echter diverse redenen waarom het nu nog niet zo verstandig is om een trekhaak te bevestigen achter een elektrische auto. Hieronder sommen wij twee redenen voor je op:

1. Actieradius wordt beperkt

Wanneer je een trekhaak zou bevestigen achter jouw elektrische auto, en je koppelt hier de caravan achter, dan kun je je voorstellen dat je flink wordt beperkt in actieradius. Dit komt door het gewicht wat de auto moet trekken. De reële actieradius van de meeste elektrische auto’s die nu op de markt verkrijgbaar zijn ligt zo tussen de 200 en 400 kilometer op een volle accu. Je kunt je voorstellen dat het verre van optimaal is om bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk te rijden wanneer jouw actieradius als gevolg van het extra trekgewicht wordt gehalveerd.

2. Gewicht

Elektrische auto’s hebben dankzij hun zware accupakket al een behoorlijk hoog gewicht. Tel daar nog een vouwwagen, caravan of paardentrailer bij op, en het gewicht is nog hoger. Je kunt je voorstellen dat zo’n zware elektrische auto met volle belading dan ook niet meteen stilstaat als je remt. De Tesla model X is wel specifiek ontwikkeld om massa te kunnen trekken, maar vanwege je lange remweg is het niet verstandig om de andere elektrische auto’s te voorzien van een trekhaak.

Wel dragen, niet trekken

In de meeste gevallen heeft de autofabrikant beslist dat je geen objecten mag trekken met jouw elektrische auto. Toch heeft het Nederlandse bedrijf ‘Brink trekhaken’ hierop ingespeeld. Zij leveren speciaal voor elektrische auto’s een oplossing waarmee je geen objecten kunt trekken, maar waarmee je wel kunt dragen. Zij noemen dit een ‘fietsendrager trekhaak’. Een ideale oplossing voor fietsliefhebbers. Echter vervalt de fabrieksgarantie van de auto na montage. Aangezien leasemaatschappijen verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de elektrische leaseauto, zullen zij de fabrikant volgen en dus niet akkoord gaan met plaatsing van een dergelijke fietsendrager.

Toekomst, met de elektrische auto + caravan op vakantie?

Aangezien de batterijen van elektrische auto’s steeds beter worden, en de actieradius hierdoor dus steeds groter, kunnen we ons voorstellen dat het op den duur wel mogelijk wordt om een trekhaak te bevestigen achter een elektrische auto. Steeds meer autofabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Deze elektrische auto’s zullen in 2019, 2020 en verder op de markt worden gebracht. Het is dus goed mogelijk dat er tegen die tijd meer elektrische auto’s beschikbaar komen met een goede actieradius, waarbij het, net zoals bij de Tesla model X, mogelijk is om een trekhaak te bevestigen.

Tenslotte zijn er nog diverse start-ups die inspelen op de groeiende behoefte van elektrische rijders die graag hun EV willen inzetten om met de caravan op vakantie te gaan. Rondom de Technische Universiteiten zien we al mooie dingen ontstaan. Leuk voorbeeld is de Delftse start-up E-trailer. Wie weet wat de toekomst ons brengen gaat….

21 reacties

  1. Hans Spek op zegt:

    Ik begreep eigenlijk dat een trekhaak achter een elektrisch voertuig verboden is. Mogelijk in een aantal landen. Reden is dat het afremmen op een bergachtig gebied het accupakket van het trekkend voertuig zou kunnen overladen. Ik vind dit vreemd, want bij een geremde aanhanger word bij afdaling en het opduwen de eigen oplooprem in werking gezet. Schakel je de oplooprem dan uit, dan komt het hele gewicht dan wel op het trekkend voertuig natuurlijk. Hoe zit dat precies?

  2. Wij hebben inmiddels onze hyundai Kona Electric voorzien van een trekhaak (officieel een fietsenDRAGER) en hebben een caravan omgebouwd tot extra accupakket incl. zonnepanelen 😉

    • Hans Spek op zegt:

      Leuke oplossing om de caravan met extra accupakket uit te rusten. Caravan met zonnepanelen en eigen huishoudaccu zijn algemeen bekend. Kan het extra accupakket ook energie terugleveren naar de trekkende motor?

  3. Richard op zegt:

    Inmiddels de Hyundai Kona EV besteld met goedgekeurde trekhaak voor het vervoeren van 2 e-bikes. Dus inmiddels leverbaar.

  4. HJ.Mok op zegt:

    Blijft vreemd dat trekken en electrisch zo lastig lijkt. Mijn Ampera 2013 heeft 5 jaar lang regelmatig mijn boottrailer getrokken mbv.een aangepaste fietsendrager trekhaak😉 en nooit enig probleem ondervonden. Traileren is overigens door het koppel echt een feestje.

    • H.J. Mok op zegt:

      Inmiddels bij Hoppenbrouwer in Berken Enschot een echte trek!-trekhaak laten monteren, erg goede prijs/kwaliteit en zeer tevreden, werkt naar behoren en alsof Dhr. Hyundai hem er zelf heeft onder gezet!
      Trekken zonder meer tot een ton dus 100% blij.

  5. Frans van Essen op zegt:

    heb net de Kona electric besteld en inmiddels mag er een fietsenrek op een afneembare kogel. met 2 E bikes a 30kg per stuk. dus probleem opgelost, alleen geen aanhanger trekken

  6. Wij rijden wekelijks met een trailer met 2 paarden achter onze (benzine)auto. Dat moet kunnen met een Tesla, maar die ligt mijlen ver buiten ons financiële bereik.

  7. Dethleffs is bezig met een elektrisch aangedreven caravan die z’n trekgewicht terugbrengt tot hooguit 100 kilo. Dat zou een oplossing kunnen zijn.

  8. Ook wij denken na over een elektrische auto.
    Maar zonder mogelijkheid onze fietsen mee te nemen heeft dat nog geen zin.
    Nog maar even wachten dus.

    • Hilda Boerma op zegt:

      Hallo Hans,
      Inmiddels is er de mogelijkheid om de Hyundai Kona Electric te voorzien van een fietsendrager. Dus wellicht biedt dit weer mogelijkheden 😉
      Groet, Hilda

  9. Reactie op Hilda Boerma 6/11:
    Staat er nog steeds, en heel duidelijk, kan toch geen fout in de configurator zijn, als specifiek de ev wordt genoemd? zie hieronder:

    Fietsendrager montagebeugel Kona EV

    Deze montagebeugel is getest en goedgekeurd om (de meeste) fietsendragers te bevestigen op uw Hyundai Kona Electric (kabelset vereist). Het betreft een afneembare haak die enkel geschikt is voor dragen.

    All in prijs € 549,-

    (Prijs is inclusief montage & BTW)

  10. Ik heb net het genoegen gehad om een weekend in de Hyundai Kona electric te rijden, een waar feest!0
    Maar het verbod op een trekhaak vindt ik heel vervelend.
    Ik wil er geen caravan lange afstanden mee gaan trekken, maar een fietsen drager of een klusje met mijn (geremde) aanhangwagen wil ik niet missen…
    Natuurlijk lever je dan actieradius in, dat is bij een auto met een plofmotor natuurlijk niet anders.
    Met een auto met 204 pk en een range van ruim 400 km, moet dat toch geen probleem zijn lijkt mij.

    • Hilda Boerma op zegt:

      Hallo Theo, leuk dat je zo enthousiast bent over de Hyundai Kona Electric, dat zijn wij ook 😉 Helaas is er nog geen goedkeuring om de Hyundai Kona te voorzien van een trekhaak. Hopelijk volgt dit in de loop van 2019 alsnog, want we merken dat veel klanten dit graag als toevoeging zouden willen. Vooralsnog kunnen we niets anders doen dan afwachten…

    • Michiel op zegt:

      Op de dealersite van Hyundai, waar je ook de Kona Electric kunt configureren en bestellen, kun je een Eubler fietsendrager meebestellen. Gemonteerd en wel. Staat niets over een trekhaak als optie, maar die Eublers, vb de X21 s, hebben een trekhaak nodig om op gemonteerd te worden.
      Dus wat stelt Hyundai hier nu?? Stiekem toch een trekhaak, of is dit een foutje?

      • Hilda Boerma op zegt:

        Hallo Michiel, volgens de brochure van de Hyundai Kona Electric is er alleen sprake van een dakfietsdrager: “Met deze dakfietsdrager neem je gemakkelijk een fiets
        mee op de Hyundai KONA Electric. De fiets staat stevig verankerd, bovendien is de dakfietsdrager heel eenvoudig te monteren.”
        Ik heb nog even navraag voor je gedaan bij de dealer, maar die geeft aan dat het niet mogelijk is om een trekhaak te monteren op de Hyundai Kona Electric. Dit is wel mogelijk bij de reguliere Kona (niet-elektrisch). Ik vrees een foutje in de configurator (ik zie ‘m daar inderdaad ook staan).

  11. Jan Verkerk op zegt:

    Bedank voor de info
    Ik was van plan om de nisan leave te kopen maar haak nu af
    Wil ook gaan rondtoeren met een caravan van daar

  12. Dankjewel voor dit artikel over trekhaken op elektrische auto’s. Wat jammer dat de meeste modellen dit niet hebben. Wel goed dat je dit artikel schrijft. Blijkbaar bestaat er behoefte aan als jullie er zoveel vragen over krijgen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *