Elektrische auto met trekhaak: kan dat?

Met enige regelmaat druppelt bij ons de vraag binnen, of het ook mogelijk is om een elektrische auto te bestellen mét trekhaak. Immers, het is wel zo handig als de fietsendrager of zelfs de vouwwagen, caravan of paardentrailer ook achter de elektrische auto kan worden gekoppeld. Helaas beschikken de meeste elektrische auto’s niet over de mogelijkheid om een trekhaak te bevestigen.

Uitzondering is de Tesla model X. De Tesla model X is standaard voorzien van een trekhaak, die geschikt is voor het trekken van maximaal 2250kg (afhankelijk van je velgmaat). Ook de Jaguar I-PACE (die halverwege / eind 2018 wordt geleverd) kan worden voorzien van een trekhaak. Echter kun je met de Jaguar I-PACE maar maximaal 750kg geremd met de auto trekken.

Onder de Renault ZOE, de BMW I3, de Opel Ampera-e, de Nissan Leaf, de Tesla model S en de Hyundai IONIQ electric mag geen trekhaak worden bevestigd. Onder de Renault Kangoo Z.E. mag tenslotte wel een trekhaak worden bevestigd, maar dan geldt een maximaal trekgewicht van slechts 374kg (voor de L1) en 322kg (voor de L2).

Wat betreft vermogen zouden elektrische auto’s prima een trekhaak kunnen hebben. Er zijn echter diverse redenen waarom het nu nog niet zo verstandig is om een trekhaak te bevestigen achter een elektrische auto. Hieronder sommen wij twee redenen voor je op:

1. Actieradius wordt beperkt

Wanneer je een trekhaak zou bevestigen achter jouw elektrische auto, en je koppelt hier de caravan achter, dan kun je je voorstellen dat je flink wordt beperkt in actieradius. Dit komt door het gewicht wat de auto moet trekken. De reële actieradius van de meeste elektrische auto’s die nu op de markt verkrijgbaar zijn ligt zo tussen de 200 en 400 kilometer op een volle accu. Je kunt je voorstellen dat het verre van optimaal is om bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk te rijden wanneer jouw actieradius als gevolg van het extra trekgewicht wordt gehalveerd.

2. Gewicht

Elektrische auto’s hebben dankzij hun zware accupakket al een behoorlijk hoog gewicht. Tel daar nog een vouwwagen, caravan of paardentrailer bij op, en het gewicht is nog hoger. Je kunt je voorstellen dat zo’n zware elektrische auto met volle belading dan ook niet meteen stilstaat als je remt. De Tesla model X is wel specifiek ontwikkeld om massa te kunnen trekken, maar vanwege je lange remweg is het niet verstandig om de andere elektrische auto’s te voorzien van een trekhaak.

Wel dragen, niet trekken

In de meeste gevallen heeft de autofabrikant beslist dat je geen objecten mag trekken met jouw elektrische auto. Toch heeft het Nederlandse bedrijf ‘Brink trekhaken’ hierop ingespeeld. Zij leveren speciaal voor elektrische auto’s een oplossing waarmee je geen objecten kunt trekken, maar waarmee je wel kunt dragen. Zij noemen dit een ‘fietsendrager trekhaak’. Een ideale oplossing voor fietsliefhebbers. Echter vervalt de fabrieksgarantie van de auto na montage. Aangezien leasemaatschappijen verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de elektrische leaseauto, zullen zij de fabrikant volgen en dus niet akkoord gaan met plaatsing van een dergelijke fietsendrager.

Toekomst, met de elektrische auto + caravan op vakantie?

Aangezien de batterijen van elektrische auto’s steeds beter worden, en de actieradius hierdoor dus steeds groter, kunnen we ons voorstellen dat het op den duur wel mogelijk wordt om een trekhaak te bevestigen achter een elektrische auto. Steeds meer autofabrikanten zijn bezig met de ontwikkeling van elektrische auto’s. Deze elektrische auto’s zullen in 2019, 2020 en verder op de markt worden gebracht. Het is dus goed mogelijk dat er tegen die tijd meer elektrische auto’s beschikbaar komen met een goede actieradius, waarbij het, net zoals bij de Tesla model X, mogelijk is om een trekhaak te bevestigen.

Tenslotte zijn er nog diverse start-ups die inspelen op de groeiende behoefte van elektrische rijders die graag hun EV willen inzetten om met de caravan op vakantie te gaan. Rondom de Technische Universiteiten zien we al mooie dingen ontstaan. Leuk voorbeeld is de Delftse start-up E-trailer. Wie weet wat de toekomst ons brengen gaat….

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *